Evenemang
Hur berättar vi egentligen om nya forskningsresultat?
Hjälper munskydd mot corona? Eller inte? Är rödvin bra för hälsan, eller tvärtom? Dagligen möts vi av motstridiga budskap i media. 16 oktober bjöd vi in bland andra forskaren Johan Alvehus till ett samtal om hur forskare, kommunikatörer och journalister kan bidra till att minska förvirringen.
Datum
16 oktober 2020
Tid
15.00–15.45
Oenighet är en viktig motor i sökandet efter ny kunskap. Problemet är att forskningsresultat presenteras från enskilda studier som om de vore dagens sanning, skriver Johan Alvehus, docent i företagsekonomi vid Lunds universitet, i en debattartikel i Dagens Nyheter.
Hur berättar vi egentligen om nya forskningsresultat? Hur kan forskare själva, kommunikatörer och journalister bidra till att minska förvirringen?
Medverkande:
- Johan Alvheus, docent i företagsekonomi vid Lunds universitet
- Katarina Sternudd, kommunikationstrateg vid Karoliniska institutet
- Ann Fernholm, vetenskapsjournalist och författare
Samtalsledare: Helena Bornholm
FFF pop-up är en serie digitala träffar för dig som arbetar med att berätta om forskning. Namnet anspelar på den årliga konferensen Forum för forskningskommunikation. FFF pop-up är ett tillfälle att mötas vid sidan av konferensen och diskutera aktuella frågor inom området.
Mer inom samma ämne
-
Evenemang |
Publicerad 21 juni 2022
13-16 juli äger den stora konferensen EuroScience Open Forum, ESOF, rum i Leiden, Nederländerna. Vetenskapsrådet deltar med en programpunkt 13 juli om hur forskningskommunikation kan bli en naturlig del i forskarutbildningen.
Nyckelord:
-
Nyhet |
Publicerad 14 juni 2022
Nu kan forskare söka medel från Vetenskapsrådet för att planera, genomföra och utvärdera större samverkans- och kommunikationsinsatser om forskning. 17 augusti öppnar vi en första utlysning av bidrag till forskares kommunikation och den är kopplad ti...
Nyckelord:
-
Nyhet |
Publicerad 03 maj 2022
Fram till 29 maj kan du nominera kandidater till Sveriges största pris för forskning och innovationer, Athenapriset.
Nyckelord: