Evenemang

Från ointresse till engagemang – seminarium om ämnesdidaktisk forskning och STEM-strategin

Hur kan STEM-strategi, skola och forskning samverka för att öka intresset för STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics) i grundskolan? Välkommen till ett seminarium där vi kommer att presentera regeringens STEM-strategi och diskutera den ämnesdidaktiska forskningens roll för att stimulera elevers intresse för dessa ämnen.

Datum

24 mars 2025

Tid

16.00–18.00

Plats

IVA Konferenscenter, Grev Turegatan 16, Stockholm samt digitalt

Arrangörer

Vetenskapsrådet i samarbete med Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien, IVA, och Kungl. Vetenskapsakademien, KVA

Ett starkt skolväsende där utbildning vilar på vetenskaplig grund är en förutsättning för svensk högre utbildning och forskning. Ämnesdidaktisk forskning inom STEM-ämnena (Science, Technology, Engineering and Mathematics) är helt central för att Sverige ska utvecklas som en framstående kunskapsnation.

Regeringens STEM-strategi väntas föreslå både kort- och långsiktiga insatser för förskola, grundskola, gymnasium, högre utbildning och forskning. Det handlar om att tidigt fånga ungas intresse för STEM och lyckas behålla det hela vägen genom utbildningssystemet.

Men hur kommer den ämnesdidaktiska forskningen strategin till nytta?

Vetenskapsrådets utbildningsvetenskapliga kommitté (UVK) bjuder i samarbete med Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien, IVA, och Kungl. Vetenskapsakademien, KVA, in till detta seminarium om den ämnesdidaktiska forskningens roll för att stimulera elevers intresse för STEM-ämnena i grundskolan.

Publicerad den

Uppdaterad den

Pdf / Utskrift


Mer inom samma ämne

  1. Webbinarium om nätverksbidrag inom utbildningsvetenskap med fokus på digitalisering och STEM-utbildning

    Välkommen till ett informationsmöte om den nya utlysningen av nätverksbidrag inom utbildningsvetenskap med fokus på digitalisering och STEM-utbildning mellan svenska forskargrupper och forskargrupper i USA.

  2. Så såg finansieringsåret ut 2024

    I år har Vetenskapsrådet tagit emot cirka 5 800 ansökningar om forskningsbidrag. 860 av dem har beviljats. Sammanlagt handlar det om 4,55 miljarder kronor till forskning vid svenska lärosäten och 2,81 miljarder till forskningsinfrastruktur.

  3. Sänkt maxbelopp inom utbildningsvetenskap 2025

    För att kunna bevilja fler projektbidrag inom utbildningsvetenskap nästa år sänker vi gränsen för det maximala bidragsbelopp som går att söka.