Nyhet

Nyhet

Publicerad den

Uppdaterad den

Nya ledamöter i två av Vetenskapsrådets kommittéer

Vetenskapsrådets styrelse har utsett ledamöter till utbildningsvetenskapliga kommittén samt kommittén för konstnärlig forskning för perioden 2019–2021. Mandatperioden är tre år och ledamöterna kan väljas om för ytterligare tre år.

Utbildningsvetenskapliga kommittén

Ledamöter (omvalda)

  • Johan Lithner, professor i matematikdidaktik, Umeå universitet
  • Annica Löfdahl Hultman, professor i pedagogiskt arbete, Karlstads universitet
  • Christina Segerholm, professor i pedagogik, Umeå universitet

Ledamöter (nyvalda)

  • Camilla Bardel, professor i moderna språk med didaktisk inriktning, Stockholms universitet
  • Cecilia Bjursell, docent i företagsekonomi och tf VD för Encell, Jönköping University
  • Sven Bölte, professor i barn- och ungdomspsykiatrisk vetenskap, Karolinska Institutet
  • Mikael Börjesson, professor i utbildningssociologi, Uppsala universitet
  • Christian Lundahl, professor i pedagogik, Örebro universitet
  • Monica Rosén, professor i pedagogik, Göteborgs universitet
  • Robert Thornberg, professor i pedagogik, Linköpings universitet

Ordförande i utbildningsvetenskapliga kommittén, Petter Aasen, har förordnande till och med 30 juni 2019.

Kommittén för konstnärlig forskning

Ordförande (tidigare ledamot)

  • Markus Degerman, konstnär, professor, Konsthögskolan i Tromsö, Norge

Ledamöter (omvalda)

  • Annette Arlander, PhD, professor, Stockholms konstnärliga högskola
  • Hanna Hallgren, PhD, poet, docent i genusvetenskap, Göteborgs universitet, forskare, Linnéuniversitet

Ledamöter (nyvalda)

  • Johan Redström, PhD, designer, professor, Designhögskolan i Umeå
  • Meike Schalk, PhD, arkitekt, professor, Kungliga Tekniska högskola
  • Carl Unander Scharin, PhD, tonsättare, operasångare, professor, Karlstad universitet
  • Cecilia Sjöholm, PhD i dels litteraturvetenskap, dels filosofi, professor i estetik, Södertörns högskola

Publicerad den

Uppdaterad den

Mer inom samma ämne

  1. Vetenskapligt samtal om förskolans och skolans digitalisering

    I stället för en polariserad debatt vill Vetenskapsrådet lyfta fram olika perspektiv på förskolans och skolans digitalisering, både från utbildningsvetenskaplig forskning och från forskning inom andra discipliner. I detta seminarium ger forskare med ...

  2. Slutrapport från behovsinventering avseende data och infrastruktur för utbildningsvetenskaplig forskning

    Utbildningsvetenskaplig forskning har under de senaste 20 åren vuxit fram som ett väl etablerat forskningsfält. I forskningsöversikten 2023 betonade Vetenskapsrådets utbildningsvetenskapliga kommitté behovet av att utveckla infrastrukturer som stärke...

  3. Vetenskapsrådets excellenscenter

    Vetenskapsrådet finansierar 15 excellenscenter med start 2024. Centren som är under uppbyggnad ska driva nydanande forsknings- och utbildningsverksamhet kring ett centralt tema.