Nyhet
Nyhet
Publicerad den
Uppdaterad den
Är köns- och genusperspektiv relevant i din forskning?
I en del av våra utlysningar under 2019 kommer vi att be dig som söker bidrag från oss att redogöra för om köns- och genusperspektiv är relevant i din forskning.
Ny instruktion för jämställdhet och forskningens kvalitet
2018 fick Vetenskapsrådet en ny uppgift i vår instruktion från regeringen:
Vetenskapsrådet ska verka för att ett köns- och genusperspektiv inkluderas i den forskning som myndigheten finansierar, när det är tillämpligt.
Detta är en del av regeringens arbete för jämställdhet, men syftar också till att främja forskningens kvalitet och framtida nytta. Det handlar om att inkludera såväl sociala som biologiska aspekter av kön och könsidentitet i forskningens metoder, analyser och resultat – när så är relevant.
Forte, Formas, Vinnova och Energimyndigheten har fått liknande uppgifter i sina myndighetsinstruktioner.
Uppgiften att verka för att inkludera köns- och genusperspektiv ställer krav på vår process för att bedöma ansökningar.
Så berörs du som söker bidrag
Under 2019 har vi ett särskilt fokus på ansökningar inom
- klinisk behandlingsforskning
- medicin och hälsa
- utbildningsvetenskap.
I ansökan kommer vi be dig redogöra för om köns- och genusperspektiv är relevant i din forskning, och i så fall på vilket sätt du kommer att använda sådana perspektiv eller varför du väljer att inte göra det. Fullständiga anvisningar hittar du i utlysningstexterna som publiceras under våren 2019.
Hur köns- och genusperspektiv hanteras i forskningen, när detta är relevant, kommer att ingå i bedömningen av den vetenskapliga kvaliteten. Vi ser det som en del i arbetet med att stärka forskningens kvalitet och förnyelse.
Planen är att alla som söker bidrag från oss från och med 2020 ska redogöra för om köns- och genusperspektiv är relevant i sin forskning.
Vad är köns- och genusperspektiv?
Kön beskriver uppdelningen av kategorier baserat på biologiska egenskaper (vanligen kvinnor och män, flickor och pojkar, han- och hondjur). Genus beskriver, enkelt uttryckt, de sociala och kulturella processer som konstruerar föreställningar om kön.
Att inkludera köns- och genusperspektiv i forskningen kan med andra ord handla om allt ifrån att inkludera och analysera både kvinnor och män i sitt studiematerial (könsperspektiv) till att anlägga ett problematiserande och reflekterande förhållningssätt till hur könstillhörigheter skapas och förstås (genusperspektiv).
Kön och genus enligt Nationella sekretariatet för genusforskning Länk till annan webbplats.
Exempel och rekommendationer från andra länder
What is the gender dimension in research? – rapport från norska Kilden Länk till annan webbplats.
Gendered innovations: forskningsprojekt vid Stanford University Länk till annan webbplats.
National Institutes of Health, NIH
- Metoder och tekniker för att integrera köns- och genusperspektiv i forskning Länk till annan webbplats.
- Hur kön och genus påverkar hälsa och sjukdom Länk till annan webbplats.
Canadian Institutes of Health Research
RELATERAT INNEHÅLL
KONTAKT
Koordinator för humaniora och samhällsvetenskap
Anders Sundin
Mer inom samma ämne
-
Nyhet |
Publicerad 28 maj 2024
Vetenskapsrådet har genomfört jämställdhetsobservationer vid de möten där forskningsansökningar bedöms. Vi använder observationerna för att följa upp vårt eget arbete och säkerställa en jämställd bedömningsprocess.
-
En jämställd process: En kvalitativ undersökning av bedömningen av forskningsbidragsansökningar 2023
Publikation |
Publicerad 28 maj 2024
Under en följd av år har Vetenskapsrådet byggt upp kunskap om hur arbetet för ökad jämställdhet i samband med forskningsfinansiering kan bedrivas. Ett verktyg som myndigheten använder är jämställdhetsobservationer. Observationerna syftar till att ut...
-
Nyhet |
Publicerad 15 december 2023
Vetenskapsrådet och Forte har kartlagt forskningen inom kvinnors hälsa och sjukdomar. Resultatet presenteras i en ny rapport. Rapporten pekar på kunskapsbehov kopplade till kvinnors hälsa och sjukdomar, samt vilka satsningar på forskning som behövs.