Publicerad den 05 november 2020

Uppdaterad den 05 november 2020

Tre forskare från Sverige är med och delar på ERC Synergy grant

Nu är det klart vilka som får ERC Synergy grant 2020. Bidraget riktar sig till forskare som tillsammans med upp till fyra andra forskare bildar synergier för att gemensamt lösa en forskningsfråga. Totalt får 34 grupper av forskare dela på över 350 miljoner euro. I tre av dem ingår forskare med en svensk värdinstitution.

I årets utlysning var konkurrensen extra hård: Av 440 ansökningar finansieras 34 jämfört med förra årets 37 beviljade ansökningar av 285.  Nästa utlysning förväntas öppna 2022.

Kristian Kristiansen (Sverige), Mark Thomas (Storbritannien) och Kurt Henrik Kjær (Danmark) med projektet COREX: From correlations to explanations: towards a new European prehistory

Andras Simon (Sverige), Auke Ijspeert (Schweiz) och Dimitri Ryczko (Kanada) med projektet SALAMANDRA: Decoding the organization and regeneration of locomotor neuronal networks in tetrapods by integrating genomics, systems neuroscience, numerical modeling, and biorobotics

Heiner Linke (Sverige), Birte Hoecker (Tyskland) och Paul Curmi (Australien) med projektet ArtMotor: Artificial Motor Proteins: toward a designed, autonomous protein motor built from non-motor parts

På ERC:s webbplats finns mer statistik och en lista på alla bidragsmottagare.länk till annan webbplats

ERC-finansierad forskning leder ofta till genombrott

ERC finansierar spetsforskning inom alla vetenskapsområden med stora summor pengar varje år – men vad leder forskningen till? En oberoende utvärdering som nyligen publicerades visar att cirka 80 procent av de granskade forskningsprojekten har lett till vetenskapliga genombrott eller stora vetenskapliga framsteg. Resultatet bekräftar tidigare utvärderingar.

Läs hela studien på ERC:s webbplats.länk till annan webbplats

Publicerad den 05 november 2020

Uppdaterad den 05 november 2020

1. Datum klara för ERC:s utlysningar 2021

Inom det nya ramprogrammet Horisont Europa finns miljontals kronor i forskningsmedel att söka från Europeiska forskningsrådet (ERC) under 2021. Samtliga utlysningar är öppna för forskare inom alla vetenskapsområden. Den första utlysningen öppnar 25 f...

2. Tre forskare i Sverige får ERC Proof of concept grant i tredje utlysningen 2020

Nu är det klart vilka som får ERC Proof of concept grant i den tredje och sista utlysningen 2020. Totalt får 55 forskare från 17 olika länder bidrag. Tre av dem är verksamma i Sverige.

3. 14 forskare verksamma i Sverige får ERC Consolidator grant