Nyhet

Nyhet

Publicerad den

Uppdaterad den

Hur kan man utvärdera forskningens genomslag?

På många håll runt om i världen utvecklas just nu olika system och modeller för att följa upp forskningens genomslag utanför akademin, dess så kallade impact. Vetenskapsrådet har tagit fram en rapport som ger en översikt av hur man mäter genomslag i Storbritannien, Australien och Nederländerna.

Rapporten beskriver bland annat kriterier och erfarenheter av de olika ländernas system. Sammanställningen gör inte anspråk på att vara heltäckande eller uttömmande, utan ger en översikt av de utvärderingssystem och utvärderingsmetoder som finns i Storbritannien (REF), Australien (ERA/REA/EI) och Nederländerna (SEP) liksom av det så kallade Payback Framework.

Vetenskapsrådet har i flera sammanhang lagt fram förslag till utvärderingar och utvärderingssystem som innebär att inte endast forskningens vetenskapliga kvalitet ska bedömas, utan också forskningens genomslag. I den här rapporten delar vi med oss av intressanta exempel i omvärlden, när det gäller att följa upp forskningens genomslag.

Publicerad den

Uppdaterad den

Mer inom samma ämne

  1. Debattreplik: Pengar till forskning ska fördelas utifrån kvalitet

    Vi vill att regeringen ger Vetenskapsrådet i uppdrag att utreda om, och i så fall hur, delar av basanslaget kan öka forskningens kvalitet. Det skriver Vetenskapsrådets generaldirektör Katarina Bjelke i en replik på Jonas Franssons debattinlägg i tidn...

  2. Nätverksmöte för Vetenskapsrådets excellenscenter

    Med detta möte vill vi etablera Nätverket för excellenscenter och bjuder in forskare i de 15 centrumbildningar som startat sin verksamhet i januari 2024. Tanken är att ge möjlighet till idéutbyte mellan centren.

  3. Svensk forskning kan lyftas utan en dyr omorganisation

    Vetenskapsrådet avstyrker förslaget om tre nya myndigheter i vårt svar på remissen Ny myndighetsstruktur för finansiering av forskning och innovation (SOU 2023:59). Vi menar att förslaget har ett för snävt systemperspektiv och att kvalitetsperspektiv...