Miljöns mänskliga dimension

En studie av humanistisk och samhällsvetenskaplig forskning

Under det senaste decenniet från 2002 har den humanistiska och samhällsvetenskapliga miljöforskningen ökat i Sverige liksom i många andra länder. Ett stort antal forskningsprojekt har genomförts, tvärvetenskapligt inriktade centrumbildningar och forskningsprogram har inrättats och nya samarbetsformer mellan forskare och praktiker har prövats. Forskningen kring miljön har därigenom breddats och fördjupats men också blivit svår att överblicka.

I "Miljöns mänskliga dimension" kartläggs och analyseras den humanvetenskapliga miljöforskningens inriktningar och former, villkor och förutsättningar i Sverige. Jämförelser görs också med andra länder, främst Danmark och Norge. Tanken är att boken, som riktar sig till både forskare och praktiker, skall kunna utgöra en plattform för reflektion över och diskussion kring denna forsknings hittillsvarande och framtida utveckling i Sverige.

Utvägarprogrammets finansiärer utgjordes av: Energimyndigheten, Formas, Mistra, Naturvårdsverket, Vetenskapsrådet och Vinnova. När programmet startades finansierades det av flera numera nedlagda myndigheter, vars uppgifter övertagits av Formas, Vetenskapsrådet och Vinnova.

Mer inom samma ämne

  1. Invigning av centret för människans förhistoria

    Den 26 april invigs ett av de excellenscentren som Vetenskapsrådets finansierar från och med i år: Centret för människans förhistoria (Center for the Human Past, CHP). Det är ett tvärvetenskapligt center för forskning om olika aspekter av människans ...

  2. Invigning av excellenscentret Livets kemiska mekanismer

    Den 12 april invigs ett av de excellenscentren som Vetenskapsrådets finansierar från och med i år: Livets kemiska mekanismer – ett tvärvetenskapligt center för forskning om livets kemi. På seminariet deltar bland andra Vetenskapsrådets huvudsekretera...

  3. Vetenskapsrådets excellenscenter

    Vetenskapsrådet finansierar 15 excellenscenter med start 2024. Centren som är under uppbyggnad ska driva nydanande forsknings- och utbildningsverksamhet kring ett centralt tema.