Utbildningsvetenskap – ett forskningsområde under uppbyggnad

Underlag till forskningspropositionen 2005–2008 från Utbildningsvetenskapliga kommittén

Vetenskapsrådets Utbildningsvetenskapliga kommitté (UVK), inrättad 2001, har i uppgift att fördela medel till forskning och forskarutbildning som bedrivs i anslutning till lärarutbildning och som svarar mot behov inom lärarutbildningen och den pedagogiska yrkesverksamheten.

Satsningen på utbildningsvetenskap är en kraftfull insats för att stärka lärarutbildningens hittills svagt utvecklade forskningsöverbyggnad och stimulera skolväsendets forskningsanknytning. Erfarenheterna hittills visar att det tar tid att utveckla ett forskningsområde och samtidigt stärka forskningsmiljöerna – men även att det finns en stor potential för forskning inom det utbildningsvetenskapliga området. Vetenskapsrådet har utarbetat forskningsstrategier som underlag inför regeringens bedömning av de svenska forskningsresurserna 2005–2008.

I fem rapporter redovisar Vetenskapsrådet sina övergripande bedömningar av forskningsbehov inom humaniora och samhällsvetenskap, medicin, naturvetenskap och teknikvetenskap samt utbildningsvetenskap.

Mer inom samma ämne

  1. Vårt inspel till forskningspropositionen

    Vilka frågor behöver regeringen hantera för att möta de stora samhällsutmaningarna och uppnå det övergripande forskningspolitiska målet? Här hittar du en sammanfattning av vårt inspel till den kommande forskningspropositionen. 

  2. Öka anslagen till fri forskning och forskningsinfrastruktur

    I vårt inspel till nästa forskningsproposition har vi identifierat de frågor som vi ser att regeringen behöver hantera för att möta de stora samhällsutmaningarna och uppnå det övergripande forskningspolitiska målet.

  3. Forskning för framtiden

    Vetenskapsrådet har identifierat ett antal kärnfrågor för forskningspolitiken som formuleras som rekommendationer till regeringen. För att möta de stora samhällsutmaningarna och nå det forskningspolitiska målet om att Sverige ska vara ett av...