Utbildningsvetenskap – ett forskningsområde under uppbyggnad

Underlag till forskningspropositionen 2005–2008 från Utbildningsvetenskapliga kommittén

Vetenskapsrådets Utbildningsvetenskapliga kommitté (UVK), inrättad 2001, har i uppgift att fördela medel till forskning och forskarutbildning som bedrivs i anslutning till lärarutbildning och som svarar mot behov inom lärarutbildningen och den pedagogiska yrkesverksamheten.

Satsningen på utbildningsvetenskap är en kraftfull insats för att stärka lärarutbildningens hittills svagt utvecklade forskningsöverbyggnad och stimulera skolväsendets forskningsanknytning. Erfarenheterna hittills visar att det tar tid att utveckla ett forskningsområde och samtidigt stärka forskningsmiljöerna – men även att det finns en stor potential för forskning inom det utbildningsvetenskapliga området. Vetenskapsrådet har utarbetat forskningsstrategier som underlag inför regeringens bedömning av de svenska forskningsresurserna 2005–2008.

I fem rapporter redovisar Vetenskapsrådet sina övergripande bedömningar av forskningsbehov inom humaniora och samhällsvetenskap, medicin, naturvetenskap och teknikvetenskap samt utbildningsvetenskap.

Mer inom samma ämne

  1. Forskningsagenda för det nationella forskningsprogrammet inom migration och integration (kortversion)

    Att stärka forskningen för att möta samhällsutmaningar På Vetenskapsrådet har vi fått regeringens uppdrag att inrätta ett tioårigt nationellt forskningsprogram inom migration och integration. Programmet syftar till att skapa goda förutsättningar för...

  2. Jämställdhet i Vetenskapsrådets miljöstöd och excellenssatsningar

    Utfall av utlysningar gjorda mellan 2004–2016 Når Vetenskapsrådets forskningsstöd manliga och kvinnliga forskare på jämställda villkor? Vi har undersökt vilka som sökt och blivit beviljade bidrag till forskningsmiljöer respektive stöd inom olika exc...

  3. Forskningsbarometern 2019

    Forskningsbarometern ger en övergripande beskrivning av tillståndet för svensk forskning och utveckling (FoU) i internationell jämförelse – med ett särskilt fokus på högskolesektorn i Sverige. Rapporten består av tre kapitel: Forskningens finansie...