Svensk historiedidaktisk forskning

För att stimulera till diskussion om det utbildningsvetenskapliga området och dess fortsatta utveckling har Utbildningsvetenskapliga kommittén vid Vetenskapsrådet bett några forskare att belysa olika teman med anknytning till kommitténs uppdrag.

I denna rapport ger Bengt Schüllerqvist, universitetslektor i historia och chef för lärarutbildningen vid högskolan i Gävle, en översikt av den svenska historiedidaktiska utvecklingen, såväl forskning som aktörer och miljöer. Det görs även en genomgång av avhandlingar och andra större arbeten. Fokus ligger på vilka frågor som ställts, vilka svar man kommit fram till, samt vilken forskningstradition man arbetat inom.

Vidare sammanfattas andra forskningsinsatser samt de utvecklingsarbeten som har bidragit till den svenska historiedidaktiska debatten. Detta avsnitt följs av några exempel på internationell forskning, och då särskilt sådana som rör frågor inom vilka forskningen i Sverige är svagt utvecklad. Avslutningsvis sammanfattas läget för svensk historiedidaktisk forskning.

Vetenskapsrådet har ett nationellt ansvar för att utveckla svensk grundforskning och forskningsinformation. Målet är att Sverige ska vara en ledande forskningsnation.

Mer inom samma ämne

  1. Resultatdialog 2019

    Välkommen till Vetenskapsrådets konferens Resultatdialog som vi i år arrangerar i samarbete med Göteborgs universitet. Syftet med konferensen är att presentera nya rön inom utbildningsvetenskaplig forskning och att fungera som en mötesplats för forsk...

  2. Årsredovisning 2018

  3. Forskningsöversikt 2019 Utbildningsvetenskap

    Vetenskapsrådets forskningsöversikt inom utbildningsvetenskap beskriver nuläget för forskningen och gör en prognos för utvecklingen de kommande fem till tio åren. Översikten innehåller även vetenskapliga och forskningspolitiska rekommendationer om in...