Lära ut och in – om innehållet i pedagogisk verksamhet
Vetenskapsrådets utbildningsvetenskapliga kommitté har sedan starten 2001 arrangerat en årlig konferens. Den 17 september 2004 hölls den fjärde konferensen under titeln ”Lärande inom olika kunskapsfält – en utmaning för utbildningsvetenskaplig forskning.” I inbjudan stod bland annat: Ett viktigt område inom utbildningsvetenskap är forskning om lärande som behandlar de innehållsliga aspekterna i olika former av pedagogisk verksamhet.
Forskningen kan avse lärande och undervisning inom olika skolämnen (så kallad ämnesdidaktisk forskning) men också lärande och undervisning inom andra kunskaps- och färdighetsområden. Här presenterar konferensens åtta medverkande sina bidrag i bokform. Från olika utgångspunkter diskuterar författarna det vida fält som lärande om innehållsliga aspekter och ämnesdidaktik rör sig inom.
Mer inom samma ämne
-
Publikation |
Publicerad 26 mars 2024
Utbildningsvetenskaplig forskning har under de senaste 20 åren vuxit fram som ett väl etablerat forskningsfält. I forskningsöversikten 2023 betonade Vetenskapsrådets utbildningsvetenskapliga kommitté behovet av att utveckla infrastrukturer som stärke...
-
Evenemang |
Publicerad 11 mars 2024
Under 2023 genomförde Vetenskapsrådets utbildningsvetenskapliga kommitté en kartläggning och behovsinventering avseende data samt behov av infrastrukturer för utbildningsvetenskap. Vid detta seminarium presenterar utredare Jan Hylén rapporten.
-
Nyhet |
Publicerad 21 december 2023
I år har Vetenskapsrådet tagit emot cirka 5 600 ansökningar* om forskningsbidrag. Drygt 1 000 av dem har beviljats. Sammanlagt handlar det om 4,95 miljarder kronor till forskning vid svenska lärosäten.