Forskning om villkor för yngre barns lärande i förskola, förskoleklass och fritidshem

Docent Sven Persson vid Malmö högskola har på uppdrag av Vetenskapsrådets utbildningsvetenskapliga kommitté sammanställt en forskningsöversikt rörande forskning om villkor för yngre barns lärande i förskola, förskoleklass och fritidshem. Rapporten ger en bred översikt av forskning och nationella utvärderingar och avslutas med en kritisk diskussion där även angelägna områden för fortsatt forskning lyfts fram.

Utbildningsvetenskaplig forskning med medel från Utbildningsvetenskapliga kommittén (UVK) inom Vetenskapsrådet har pågått sedan 2001. Utbildningsvetenskap är idag ett vetenskapsområde, där många ämnen och ämnesområden bidrar till forskning om lärande, kunskapsbildning, utbildning och undervisning. Denna rapport är en del i en serie av rapporter med tematiska översikter av forskning, som utges av Utbildningsvetenskapliga kommittén.

Mer inom samma ämne

  1. Jörgen Tholin ny huvudsekreterare för utbildningsvetenskap 

    1 januari 2019 tillträder Jörgen Tholin tjänsten som huvudsekreterare inom utbildningsvetenskap på Vetenskapsrådet. Jörgen Tholin är docent i pedagogik och prorektor vid Högskolan i Borås.

  2. Forskningsöversikt utbildningsvetenskap

    Det är inte längre möjligt att kommentera innehållet i förslaget till forskningsöversikt för utbildningsvetenskap.

  3. Utbildningsvetenskap

    Vetenskapsrådet har fattat beslut om vilka ansökningar som beviljats bidrag inom utbildningsvetenskap 2018. Totalt beviljar vi drygt 196 miljoner kronor för åren 2018–2022.