Forskning om villkor för yngre barns lärande i förskola, förskoleklass och fritidshem

Docent Sven Persson vid Malmö högskola har på uppdrag av Vetenskapsrådets utbildningsvetenskapliga kommitté sammanställt en forskningsöversikt rörande forskning om villkor för yngre barns lärande i förskola, förskoleklass och fritidshem. Rapporten ger en bred översikt av forskning och nationella utvärderingar och avslutas med en kritisk diskussion där även angelägna områden för fortsatt forskning lyfts fram.

Utbildningsvetenskaplig forskning med medel från Utbildningsvetenskapliga kommittén (UVK) inom Vetenskapsrådet har pågått sedan 2001. Utbildningsvetenskap är idag ett vetenskapsområde, där många ämnen och ämnesområden bidrar till forskning om lärande, kunskapsbildning, utbildning och undervisning. Denna rapport är en del i en serie av rapporter med tematiska översikter av forskning, som utges av Utbildningsvetenskapliga kommittén.

Mer inom samma ämne

  1. Save the date: Resultatdialog 2018

    Vetenskapsrådets årliga konferens Resultatdialog arrangeras i samarbete med ett lärosäte. Syftet är att presentera nya rön inom utbildningsvetenskaplig forskning och att fungera som en mötesplats för forskare och andra som är intresserade av utbildni...

  2. Svensk forskning om segregation

    Gå till innehåll Utlysningar och beslut Analys och uppdrag Aktuellt Utlysningar och beslut Utlysningar Öppna utlysningar Kommande utlysningar Stängda utlysningar Alla utlysningar Söka bidrag Vem kan söka? Så söker du bidrag Flera bidrag samtidigt

  3. Vetenskaplig produktion – analys av det vetenskapliga forskningssystemet

    Gå till innehåll Utlysningar och beslut Analys och uppdrag Aktuellt Utlysningar och beslut Utlysningar Öppna utlysningar Kommande utlysningar Stängda utlysningar Alla utlysningar Söka bidrag Vem kan söka? Så söker du bidrag Flera bidrag samtidigt

Länk till Twitter
Länk till sida med kontaktuppgifter
Länk till LinkedIn