Värdering av kvalitet i forskningsprojekt

Utbildningsvetenskapliga kommittén har, alltsedan starten 2001, initierat ett stort antal översikter och kartläggningar. Detta dels för att stimulera till diskussioner om det utbildningsvetenskapliga området och dels för att få ytterligare underlag till strategiska ställningstaganden i kommitténs arbete.

Rapporten, "Värderingar av kvalitet i forskningsprojekt" presenterar erfarenheter från utvärderingar och bedömningar av projekt finansierade helt eller delvis av Vetenskapsrådets utbildningsvetenskapliga kommitté. I rapporten gör Berit Askling en reanalys av tidigare gjorda utvärderingar och kartläggningar.

Utbildningsvetenskapliga kommittén hoppas att rapporten ska stimulera till en fortsatt diskussion och genomlysning av kriterier för vetenskaplig kvalitet och samhällsrelevans på alla nivåer.

Mer inom samma ämne

  1. Vetenskapligt samtal om förskolans och skolans digitalisering

    I stället för en polariserad debatt vill Vetenskapsrådet lyfta fram olika perspektiv på förskolans och skolans digitalisering, både från utbildningsvetenskaplig forskning och från forskning inom andra discipliner. I detta seminarium ger forskare med ...

  2. Science Europe: Så kan dialogen mellan forskare och beslutsfattare stärkas

    Mer dialog behövs mellan forskarsamhället och beslutsfattare för att de beslut som fattas ska baseras på vetenskaplig kunskap. I en ny rapport ger Science Europe förslag på hur denna dialog kan stärkas.

  3. Slutrapport från behovsinventering avseende data och infrastruktur för utbildningsvetenskaplig forskning

    Utbildningsvetenskaplig forskning har under de senaste 20 åren vuxit fram som ett väl etablerat forskningsfält. I forskningsöversikten 2023 betonade Vetenskapsrådets utbildningsvetenskapliga kommitté behovet av att utveckla infrastrukturer som stärke...