Från lärare till elever, från undervisning till lärande

Utvecklingslinjer i svensk, nordisk och internationell klassrumsforskning

Syftet med denna rapport är att ge en översikt över klassrumsforskningens utveckling under de senaste fyra årtiondena, med ett särskilt fokus på den interaktionellt orienterade klassrumsforskningen från nittiotalets början och framåt, särskilt då svensk och nordisk klassrumsforskning. Texten diskuterar klassrumsforskningens teoretiska utgångspunkter och deras förskjutningar över tid. Innehållet går igenom klassrumsforskningens mest kända resultat och deras hållbarhet i ett sammanhang av förändrad undervisning. Texterna gör även nedslag i aktuell klassrumsforskning och aktuella trender inom denna, samt gör en beskrivning av förskjutningar i klassrumsforskningens metoder och tekniker för datainsamling och analys, och hur dessa är relaterade till resultat och utgångspunkter.

Utbildningsvetenskaplig forskning med medel från Utbildningsvetenskapliga kommittén (UVK) inom Vetenskapsrådet har pågått sedan 2001. Utbildningsvetenskap är idag ett vetenskapsområde, där många ämnen och ämnesområden bidrar till forskning om utbildningssystem, undervisning, lärandeprocesser och kunskapsbildning. Denna rapport är en del i en serie av rapporter med tematiska översikter av forskning, som utges av Utbildningsvetenskapliga kommittén.

Mer inom samma ämne

  1. Vetenskapligt samtal om förskolans och skolans digitalisering

    I stället för en polariserad debatt vill Vetenskapsrådet lyfta fram olika perspektiv på förskolans och skolans digitalisering, både från utbildningsvetenskaplig forskning och från forskning inom andra discipliner. I detta seminarium ger forskare med ...

  2. Science Europe: Så kan dialogen mellan forskare och beslutsfattare stärkas

    Mer dialog behövs mellan forskarsamhället och beslutsfattare för att de beslut som fattas ska baseras på vetenskaplig kunskap. I en ny rapport ger Science Europe förslag på hur denna dialog kan stärkas.

  3. Slutrapport från behovsinventering avseende data och infrastruktur för utbildningsvetenskaplig forskning

    Utbildningsvetenskaplig forskning har under de senaste 20 åren vuxit fram som ett väl etablerat forskningsfält. I forskningsöversikten 2023 betonade Vetenskapsrådets utbildningsvetenskapliga kommitté behovet av att utveckla infrastrukturer som stärke...