Nyanlända och lärande

En forskningsöversikt om nyanlända elever i den svenska skolan

Docent Nihad Bunar, sociolog vid Stockholms universitet, har på uppdrag av Vetenskapsrådets utbildningsvetenskapliga kommitté och Skolverket sammanställt aktuell svensk forskning om nyanlända elever och deras lärande. Han gör det också i ljuset av internationell forskning och bidrar med sina egna slutsatser och reflektioner.

Skolverket har i uppdrag att sprida kunskap om forskningsresultat som är av särskilt intresse för utbildning och undervisning. Vetenskapsrådets utbildningsvetenskapliga kommitté arbetar för att sprida resultat inom området lärande, kunskapsbildning, utbildning och undervisning. Den här forskningsöversikten är den första i en serie som Vetenskapsrådet tar fram i samverkan med Skolverket.

Mer inom samma ämne

  1. Framtiden för humanistisk och samhällsvetenskaplig forskning

    Den forskarinitierade forskningen inom humaniora och samhällsvetenskap har samhällsrelevans, visar Vetenskapsrådets senaste forskningsöversikt inom området. Rapporten föreslår även en rad åtgärder för att stärka svensk forskning inom humaniora och sa...

  2. Årsredovisning 2018

  3. Forskningsöversikt 2019 Utbildningsvetenskap

    Vetenskapsrådets forskningsöversikt inom utbildningsvetenskap beskriver nuläget för forskningen och gör en prognos för utvecklingen de kommande fem till tio åren. Översikten innehåller även vetenskapliga och forskningspolitiska rekommendationer om in...