Nyanlända och lärande

En forskningsöversikt om nyanlända elever i den svenska skolan

Docent Nihad Bunar, sociolog vid Stockholms universitet, har på uppdrag av Vetenskapsrådets utbildningsvetenskapliga kommitté och Skolverket sammanställt aktuell svensk forskning om nyanlända elever och deras lärande. Han gör det också i ljuset av internationell forskning och bidrar med sina egna slutsatser och reflektioner.

Skolverket har i uppdrag att sprida kunskap om forskningsresultat som är av särskilt intresse för utbildning och undervisning. Vetenskapsrådets utbildningsvetenskapliga kommitté arbetar för att sprida resultat inom området lärande, kunskapsbildning, utbildning och undervisning. Den här forskningsöversikten är den första i en serie som Vetenskapsrådet tar fram i samverkan med Skolverket.

Mer inom samma ämne

  1. Slutrapport från behovsinventering avseende data och infrastruktur för utbildningsvetenskaplig forskning

    Utbildningsvetenskaplig forskning har under de senaste 20 åren vuxit fram som ett väl etablerat forskningsfält. I forskningsöversikten 2023 betonade Vetenskapsrådets utbildningsvetenskapliga kommitté behovet av att utveckla infrastrukturer som stärke...

  2. Data och infrastruktur för utbildningsvetenskaplig forskning

    Under 2023 genomförde Vetenskapsrådets utbildningsvetenskapliga kommitté en kartläggning och behovsinventering avseende data samt behov av infrastrukturer för utbildningsvetenskap. Vid detta seminarium presenterar utredare Jan Hylén rapporten.

  3. Så blev finansieringsåret 2023

    I år har Vetenskapsrådet tagit emot cirka 5 600 ansökningar* om forskningsbidrag. Drygt 1 000 av dem har beviljats. Sammanlagt handlar det om 4,95 miljarder kronor till forskning vid svenska lärosäten.