Svensk utbildningsvetenskaplig forskning

Om forskningskommunikation och publiceringsmönster vid tre lärosäten

Att utveckla och pröva olika sätt att undersöka forskningskommunikation med särskild inriktning mot vetenskapliga publikationer är en prioriterad uppgift inom utbildningsvetenskap. Forskningsfältet är till sin natur tvärvetenskapligt, vilket gör det extra komplicerat att genomföra publiceringsanalyser.

I denna rapport presenterar professor Sverker Lindblad och doktorand Michael Hansen sina resultat från bibliometriska analyser av utbildningsvetenskapliga publikationer mellan åren 2004–2008. Rapporten har tagits fram på uppdrag från Vetenskapsrådets utbildningsvetenskapliga kommitté och är ett försök att utforska den komplicerade struktur av publikationer inom utbildningsvetenskap som idag råder.

Mer inom samma ämne

  1. Resultatdialog 2019

    Välkommen till Vetenskapsrådets konferens Resultatdialog som vi i år arrangerar i samarbete med Göteborgs universitet. Syftet med konferensen är att presentera nya rön inom utbildningsvetenskaplig forskning och att fungera som en mötesplats för forsk...

  2. Sök resebidrag för ESOF2020

    Vetenskapsrådet utlyser resebidrag för konferensen EuroScience Open Forum 2020, som äger rum i Trieste, Italien, 5-9 juli 2020. Utlysningen riktar sig till unga forskare (doktorander eller postdoks) verksamma i Sverige och svenska forskare som studer...

  3. Offentliga samtal: Håller våra städer på att spricka?

    I seminarieserien Offentliga samtal – forskare möter praktiker bjuder vi in två forskare som presenterar sina resultat kring ett aktuellt ämne, för att sedan möta praktiker i ett samtal inför publik. Årets tredje offentliga samtal handlar om ojämlikh...