Svensk utbildningsvetenskaplig forskning

Om forskningskommunikation och publiceringsmönster vid tre lärosäten

Att utveckla och pröva olika sätt att undersöka forskningskommunikation med särskild inriktning mot vetenskapliga publikationer är en prioriterad uppgift inom utbildningsvetenskap. Forskningsfältet är till sin natur tvärvetenskapligt, vilket gör det extra komplicerat att genomföra publiceringsanalyser.

I denna rapport presenterar professor Sverker Lindblad och doktorand Michael Hansen sina resultat från bibliometriska analyser av utbildningsvetenskapliga publikationer mellan åren 2004–2008. Rapporten har tagits fram på uppdrag från Vetenskapsrådets utbildningsvetenskapliga kommitté och är ett försök att utforska den komplicerade struktur av publikationer inom utbildningsvetenskap som idag råder.

Mer inom samma ämne

  1. Vetenskapsrådets kommunikationsbidrag

    Vetenskapsrådet utlyser ibland bidrag för kommunikationsaktiviteter som främjar dialog eller samverkan med grupper utanför akademin. Bidraget kan sökas av forskare som har ett pågående bidrag från oss.

  2. Forskning.se – för nyheter och kommunikation om forskning

    Forskning.se förmedlar nyheter om forskning från svenska lärosäten, forskningsinstitut och forskande organisationer. Vetenskapsrådet samordnar utvecklingen av forskning.se och redaktionen finns hos oss.

  3. Offentliga samtal: Artificiell kreativitet & det mänskligas gräns

    I seminarieserien Offentliga samtal presenterar två forskare sina resultat kring ett aktuellt ämne, för att sedan möta praktiker i ett samtal inför en publik. Detta samtal handlar om olika perspektiv på artificiell kreativitet och äger rum på Vetensk...