Jämställdheten i Vetenskapsrådets forskningsstöd 2009–2010

Vetenskapsrådet ska enligt sin regeringsinstruktion främja jämställdhet mellan kvinnor och män. Strategin för detta har tre konkreta mål. Nu har perioden 2009–2010 följts upp.

De tre konkreta målen är: jämställdhet i beredningsgrupperna, i antalet kvinnor och män som söker bidrag samt i beviljandegraden av bidrag.

Vad gäller beredningsgrupperna som bedömer bidragsansökningar uppnåddes inte jämn könsfördelning inom området natur- och teknikvetenskap. Däremot var kvinnor och män lika benägna att söka bidrag hos Vetenskapsrådet.

Vad gäller beviljandet av projektbidrag – Vetenskapsrådets största bidragsform – hade män generellt sett större framgångar än kvinnor. Detsamma gäller de stödformer som är riktade till mer etablerade forskare, särskilt inom området medicin och hälsa. Skillnaderna mellan könen minskar när hänsyn tas till de sökandes forskningserfarenhet (antal år sedan doktorsexamen). Inom bidrag till forskare i början av sin karriär, hade kvinnor och män ungefär samma framgång under perioden 2009–2010.

Mer inom samma ämne

  1. Invigning av centret för människans förhistoria

    Den 26 april invigs ett av de excellenscentren som Vetenskapsrådets finansierar från och med i år: Centret för människans förhistoria (Center for the Human Past, CHP). Det är ett tvärvetenskapligt center för forskning om olika aspekter av människans ...

  2. Invigning av excellenscentret Livets kemiska mekanismer

    Den 12 april invigs ett av de excellenscentren som Vetenskapsrådets finansierar från och med i år: Livets kemiska mekanismer – ett tvärvetenskapligt center för forskning om livets kemi. På seminariet deltar bland andra Vetenskapsrådets huvudsekretera...

  3. Vetenskapligt samtal om förskolans och skolans digitalisering

    I stället för en polariserad debatt vill Vetenskapsrådet lyfta fram olika perspektiv på förskolans och skolans digitalisering, både från utbildningsvetenskaplig forskning och från forskning inom andra discipliner. I detta seminarium ger forskare med ...