En likvärdig förskola för alla barn

Innebörder och indikatorer.

Syftet med denna kunskapsöversikt är att ge en bred bild av forskning om förskolans likvärdighet. Översikten har initierats och tagits fram i samarbete med Skolverket, som tillsammans med Vetenskapsrådet har finansierat arbetet.

Skolverket och Vetenskapsrådet delar intresset av att identifiera behov av och främja forskning och kunskapsförmedling om barns och ungdomars utbildning och uppväxt i ett samhälle präglat av ökad mångfald men också av ökad social skiktning och utanförskap. Förskolans likvärdighet är i det avseendet av speciellt intresse eftersom det saknas kunskap om vad en likvärdig förskola för alla barn innebär. Sven Persson, Malmö högskola, fick uppdraget att genomföra projektet.

Mer inom samma ämne

  1. Save the date: Resultatdialog 2018

    Vetenskapsrådets årliga konferens Resultatdialog arrangeras i samarbete med ett lärosäte. Syftet är att presentera nya rön inom utbildningsvetenskaplig forskning och att fungera som en mötesplats för forskare och andra som är intresserade av utbildni...

  2. Svensk forskning om segregation

    Gå till innehåll Utlysningar och beslut Analys och uppdrag Aktuellt Utlysningar och beslut Utlysningar Öppna utlysningar Kommande utlysningar Stängda utlysningar Alla utlysningar Söka bidrag Vem kan söka? Så söker du bidrag Flera bidrag samtidigt

  3. Vetenskaplig produktion – analys av det vetenskapliga forskningssystemet

    Gå till innehåll Utlysningar och beslut Analys och uppdrag Aktuellt Utlysningar och beslut Utlysningar Öppna utlysningar Kommande utlysningar Stängda utlysningar Alla utlysningar Söka bidrag Vem kan söka? Så söker du bidrag Flera bidrag samtidigt

Länk till Twitter
Länk till sida med kontaktuppgifter
Länk till LinkedIn