En likvärdig förskola för alla barn

Innebörder och indikatorer

Syftet med denna kunskapsöversikt är att ge en bred bild av forskning om förskolans likvärdighet. Översikten har initierats och tagits fram i samarbete med Skolverket, som tillsammans med Vetenskapsrådet har finansierat arbetet.

Skolverket och Vetenskapsrådet delar intresset av att identifiera behov av och främja forskning och kunskapsförmedling om barns och ungdomars utbildning och uppväxt i ett samhälle präglat av ökad mångfald men också av ökad social skiktning och utanförskap. Förskolans likvärdighet är i det avseendet av speciellt intresse eftersom det saknas kunskap om vad en likvärdig förskola för alla barn innebär. Sven Persson, Malmö högskola, fick uppdraget att genomföra projektet.

Mer inom samma ämne

  1. Resultatdialog 2019

    Välkommen till Vetenskapsrådets konferens Resultatdialog som vi i år arrangerar i samarbete med Göteborgs universitet. Syftet med konferensen är att presentera nya rön inom utbildningsvetenskaplig forskning och att fungera som en mötesplats för forsk...

  2. Årsredovisning 2018

  3. Forskningsöversikt 2019 Utbildningsvetenskap

    Vetenskapsrådets forskningsöversikt inom utbildningsvetenskap beskriver nuläget för forskningen och gör en prognos för utvecklingen de kommande fem till tio åren. Översikten innehåller även vetenskapliga och forskningspolitiska rekommendationer om in...