Utbildningsvetenskap

Ett begrepp och dess sammanhang

För att stimulera till diskussion om det utbildningsvetenskapliga området och dess fortsatta utveckling har Utbildningsvetenskapliga kommittén vid Vetenskapsrådet bett några forskare att belysa olika teman med anknytning till kommitténs uppdrag.

Först ut i raden är universitetsadjunkt Karin Fransson vid Lärarhögskolan i Stockholm och professor Ulf P. Lundgren, Institutionen för lärarutbildning, Uppsala universitet. I rapporten beskriver de hur den utbildningsvetenskapliga satsningen föregåtts av många årtiondens försök att stärka lärarutbildningens forskningsanknytning och lärarnas delaktighet i utvecklingsarbetet i skolan.

Författarna har eftersträvat att göra rapporten möjlig att läsa även för dem som inte själva är forskare. Detta är en av anledningarna till att de också tecknar en historisk bakgrund genom att beskriva hur lärarutbildningen vuxit fram och hur grundläggande frågor kring urval av innehåll, undervisning och lärande formats och besvarats.

Mer inom samma ämne

  1. Resultatdialog 2021

    Sedan 2005 har Vetenskapsrådet presenterat resultat från forskning vi finansierat inom utbildningsvetenskap dels på en konferens och dels i en antologi, under det gemensamma namnet Resultatdialog. De 28 projekt som presenteras i Resultatdialog 2021 ...

  2. Datum klara för Vetenskapsrådets utlysningar 2022

    Nu har vi datum klara för 40 av våra utlysningar nästa år. Många av utlysningarna är återkommande, men några gör vi för första gången. Se nyheter i listan nedan. Fler utlysningar tillkommer.

  3. Nya ledamöter i två av Vetenskapsrådets kommittéer

    Vetenskapsrådets styrelse har utsett ledamöter till kommittén för konstnärlig forskning och till utbildningsvetenskapliga kommittén för perioden 2022–2024. Mandatperioden är tre år, ledamöterna kan därefter väljas om för ytterligare tre år.