Utbildningsvetenskap

Ett begrepp och dess sammanhang

För att stimulera till diskussion om det utbildningsvetenskapliga området och dess fortsatta utveckling har Utbildningsvetenskapliga kommittén vid Vetenskapsrådet bett några forskare att belysa olika teman med anknytning till kommitténs uppdrag.

Först ut i raden är universitetsadjunkt Karin Fransson vid Lärarhögskolan i Stockholm och professor Ulf P. Lundgren, Institutionen för lärarutbildning, Uppsala universitet. I rapporten beskriver de hur den utbildningsvetenskapliga satsningen föregåtts av många årtiondens försök att stärka lärarutbildningens forskningsanknytning och lärarnas delaktighet i utvecklingsarbetet i skolan.

Författarna har eftersträvat att göra rapporten möjlig att läsa även för dem som inte själva är forskare. Detta är en av anledningarna till att de också tecknar en historisk bakgrund genom att beskriva hur lärarutbildningen vuxit fram och hur grundläggande frågor kring urval av innehåll, undervisning och lärande formats och besvarats.

Mer inom samma ämne

  1. Webbinarium om nätverksbidrag inom utbildningsvetenskap med fokus på digitalisering och STEM-utbildning

    Välkommen till ett informationsmöte om den nya utlysningen av nätverksbidrag inom utbildningsvetenskap med fokus på digitalisering och STEM-utbildning mellan svenska forskargrupper och forskargrupper i USA.

  2. Så såg finansieringsåret ut 2024

    I år har Vetenskapsrådet tagit emot cirka 5 800 ansökningar om forskningsbidrag. 860 av dem har beviljats. Sammanlagt handlar det om 4,55 miljarder kronor till forskning vid svenska lärosäten och 2,81 miljarder till forskningsinfrastruktur.

  3. Sänkt maxbelopp inom utbildningsvetenskap 2025

    För att kunna bevilja fler projektbidrag inom utbildningsvetenskap nästa år sänker vi gränsen för det maximala bidragsbelopp som går att söka.