Forskning av denna världen

Praxisnära forskning inom utbildningsvetenskap

Forskning kring lärande och kunskapsutveckling, både inom skola och yrkesliv, går att samla under namnet praxisnära forskning. Praxisnära forskning kan ta avstamp i redan existerande teoribildning och utveckla denna. I andra fall är syftet att generera ny kunskap med utgångspunkt i frågor som vuxit fram i den praktiska verksamheten.

För att stimulera till en idédiskussion kring ämnet anordnade Vetenskapsrådets Utbildningsvetenskapliga kommitté konferensen "Praxisnära forskning inom det utbildningsvetenskapliga området" i oktober 2002. Den här rapporten innehåller bidrag därifrån.

Bland forskningsexemplen finns språkutveckling i klassrummets undervisningsmiljö, lärandeprocesser vid användning av informationsteknik, elevers skapande av identiteter i skolans vardag och hur praktiska erfarenheter inom olika yrken kan fördjupas.

Mer inom samma ämne

  1. Resultatdialog 2021

    Sedan 2005 har Vetenskapsrådet presenterat resultat från forskning vi finansierat inom utbildningsvetenskap dels på en konferens och dels i en antologi, under det gemensamma namnet Resultatdialog. De 28 projekt som presenteras i Resultatdialog 2021 ...

  2. Datum klara för Vetenskapsrådets utlysningar 2022

    Nu har vi datum klara för 40 av våra utlysningar nästa år. Många av utlysningarna är återkommande, men några gör vi för första gången. Se nyheter i listan nedan. Fler utlysningar tillkommer.

  3. Nya ledamöter i två av Vetenskapsrådets kommittéer

    Vetenskapsrådets styrelse har utsett ledamöter till kommittén för konstnärlig forskning och till utbildningsvetenskapliga kommittén för perioden 2022–2024. Mandatperioden är tre år, ledamöterna kan därefter väljas om för ytterligare tre år.