Forskning av denna världen

Praxisnära forskning inom utbildningsvetenskap

Forskning kring lärande och kunskapsutveckling, både inom skola och yrkesliv, går att samla under namnet praxisnära forskning. Praxisnära forskning kan ta avstamp i redan existerande teoribildning och utveckla denna. I andra fall är syftet att generera ny kunskap med utgångspunkt i frågor som vuxit fram i den praktiska verksamheten.

För att stimulera till en idédiskussion kring ämnet anordnade Vetenskapsrådets Utbildningsvetenskapliga kommitté konferensen "Praxisnära forskning inom det utbildningsvetenskapliga området" i oktober 2002. Den här rapporten innehåller bidrag därifrån.

Bland forskningsexemplen finns språkutveckling i klassrummets undervisningsmiljö, lärandeprocesser vid användning av informationsteknik, elevers skapande av identiteter i skolans vardag och hur praktiska erfarenheter inom olika yrken kan fördjupas.

Mer inom samma ämne

  1. Fyra nya utlysningar

    I april öppnar vi fyra utlysningar, utöver dem vi tidigare aviserat för 2025.

  2. Från ointresse till engagemang – seminarium om ämnesdidaktisk forskning och STEM-strategin

    Hur kan STEM-strategi, skola och forskning samverka för att öka intresset för STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics) i grundskolan? Välkommen till ett seminarium där regeringens STEM-strategi presenteras, och den ämnesdidaktiska fors...

  3. Webbinarium om nätverksbidrag inom utbildningsvetenskap med fokus på digitalisering och STEM-utbildning

    Välkommen till ett informationsmöte om den nya utlysningen av nätverksbidrag inom utbildningsvetenskap med fokus på digitalisering och STEM-utbildning mellan svenska forskargrupper och forskargrupper i USA.