Forskning av denna världen

Praxisnära forskning inom utbildningsvetenskap

Forskning kring lärande och kunskapsutveckling, både inom skola och yrkesliv, går att samla under namnet praxisnära forskning. Praxisnära forskning kan ta avstamp i redan existerande teoribildning och utveckla denna. I andra fall är syftet att generera ny kunskap med utgångspunkt i frågor som vuxit fram i den praktiska verksamheten.

För att stimulera till en idédiskussion kring ämnet anordnade Vetenskapsrådets Utbildningsvetenskapliga kommitté konferensen "Praxisnära forskning inom det utbildningsvetenskapliga området" i oktober 2002. Den här rapporten innehåller bidrag därifrån.

Bland forskningsexemplen finns språkutveckling i klassrummets undervisningsmiljö, lärandeprocesser vid användning av informationsteknik, elevers skapande av identiteter i skolans vardag och hur praktiska erfarenheter inom olika yrken kan fördjupas.

Mer inom samma ämne

  1. Camilla Bardel ny huvudsekreterare för utbildningsvetenskap

    Hon är professor i moderna språk med didaktisk inriktning och har ett stort intresse för språk och språkinlärning samt språkdidaktik. I sin nya roll vill hon bland annat arbeta för mer samverkan och internationalisering inom utbildningsvetenskaplig f...

  2. Finansiering av utbildningsvetenskaplig forskning

    Vetenskapsrådet har kartlagt finansieringen av utbildningsvetenskaplig forskning i Sverige. Kartläggningen visar att myndigheten är den utan konkurrens största och viktigaste externa finansiären av utbildningsvetenskap. Förutom Vetenskapsrådet är det...

  3. Sök bidrag för forskarskolor i januari

    I januari 2021 öppnar vi två utlysningar av bidrag till forskarskolor inom utbildningsvetenskap. Båda bidragen börjar betalas ut 1 juli 2021.