Utbildningsvetenskap – ett forskningsområde under uppbyggnad

Underlag till forskningspropositionen 2005–2008 från Utbildningsvetenskapliga kommittén

Vetenskapsrådets Utbildningsvetenskapliga kommitté (UVK), inrättad 2001, har i uppgift att fördela medel till forskning och forskarutbildning som bedrivs i anslutning till lärarutbildning och som svarar mot behov inom lärarutbildningen och den pedagogiska yrkesverksamheten.

Satsningen på utbildningsvetenskap är en kraftfull insats för att stärka lärarutbildningens hittills svagt utvecklade forskningsöverbyggnad och stimulera skolväsendets forskningsanknytning. Erfarenheterna hittills visar att det tar tid att utveckla ett forskningsområde och samtidigt stärka forskningsmiljöerna – men även att det finns en stor potential för forskning inom det utbildningsvetenskapliga området. Vetenskapsrådet har utarbetat forskningsstrategier som underlag inför regeringens bedömning av de svenska forskningsresurserna 2005–2008.

I fem rapporter redovisar Vetenskapsrådet sina övergripande bedömningar av forskningsbehov inom humaniora och samhällsvetenskap, medicin, naturvetenskap och teknikvetenskap samt utbildningsvetenskap.

Mer inom samma ämne

  1. Finansiering av svensk virusforskning

    Vetenskapsrådet står för en stor del av finansieringen av virusforskning och hela infektionsområdet i Sverige. Vi har nu gjort en kartläggning över de senaste årens finansiering med fokus på virusforskning, något som aktualiserats på grund av situati...

  2. En jämställd process

    Sedan 2012 genomförs jämställdhetsobservationer regelbundet i Vetenskapsrådets regi. Observationerna syftar till att utifrån ett jämställdhetsperspektiv granska de möten där sakkunniga diskuterar ansökningar om forskningsbidrag som kommit in till myn...

  3. Ny rapport: Vad har Linnéstödet inneburit för svensk forskning?

    Vetenskapsrådet och Formas har finansierat 40 Linnécenter med totalt 2,7 miljarder kronor under åren 2006–2018. Nu har vi gjort en slutlig utvärdering. Fick Linnéstödet önskad effekt? Vad har det inneburit för svensk forskning?