Utbildningsvetenskap – ett forskningsområde under uppbyggnad

Underlag till forskningspropositionen 2005–2008 från Utbildningsvetenskapliga kommittén

Vetenskapsrådets Utbildningsvetenskapliga kommitté (UVK), inrättad 2001, har i uppgift att fördela medel till forskning och forskarutbildning som bedrivs i anslutning till lärarutbildning och som svarar mot behov inom lärarutbildningen och den pedagogiska yrkesverksamheten.

Satsningen på utbildningsvetenskap är en kraftfull insats för att stärka lärarutbildningens hittills svagt utvecklade forskningsöverbyggnad och stimulera skolväsendets forskningsanknytning. Erfarenheterna hittills visar att det tar tid att utveckla ett forskningsområde och samtidigt stärka forskningsmiljöerna – men även att det finns en stor potential för forskning inom det utbildningsvetenskapliga området. Vetenskapsrådet har utarbetat forskningsstrategier som underlag inför regeringens bedömning av de svenska forskningsresurserna 2005–2008.

I fem rapporter redovisar Vetenskapsrådet sina övergripande bedömningar av forskningsbehov inom humaniora och samhällsvetenskap, medicin, naturvetenskap och teknikvetenskap samt utbildningsvetenskap.

Mer inom samma ämne

  1. Debattreplik: Pengar till forskning ska fördelas utifrån kvalitet

    Vi vill att regeringen ger Vetenskapsrådet i uppdrag att utreda om, och i så fall hur, delar av basanslaget kan öka forskningens kvalitet. Det skriver Vetenskapsrådets generaldirektör Katarina Bjelke i en replik på Jonas Franssons debattinlägg i tidn...

  2. Svensk forskning kan lyftas utan en dyr omorganisation

    Vetenskapsrådet avstyrker förslaget om tre nya myndigheter i vårt svar på remissen Ny myndighetsstruktur för finansiering av forskning och innovation (SOU 2023:59). Vi menar att förslaget har ett för snävt systemperspektiv och att kvalitetsperspektiv...

  3. Ny kartläggning av forskningsbehov inom kvinnors hälsa

    Vetenskapsrådet och Forte har kartlagt forskningen inom kvinnors hälsa och sjukdomar. Resultatet presenteras i en ny rapport. Rapporten pekar på kunskapsbehov kopplade till kvinnors hälsa och sjukdomar, samt vilka satsningar på forskning som behövs.