Kunskap om vår värld ger kunskap för utveckling

Underlag till forskningspropositionen 2005–2008 – forskningsstrategier inom naturvetenskap och teknikvetenskap

Ämnesrådet för naturvetenskap och teknikvetenskap presenterar här forskningsstrategier inom naturvetenskap och teknikvetenskap. Forskningsstrategierna redovisar ämnesrådets prioriteringar och behov inför de kommande åren. Kunskap om vår värld är en förutsättning för utvecklingen av samhället. Såväl människans behov att förstå sin värld, som utvecklingen av det hållbara samhället och den ekonomiska tillväxten är beroende av en bred naturvetenskaplig och teknikvetenskaplig grundforskning.

En nödvändighet för Sveriges framtid som kunskaps- och industrination är att ytterligare stärka svensk forskning inom naturvetenskap och teknikvetenskap i ett internationellt perspektiv. Forskningsstrategierna är en del av Vetenskapsrådets underlag till regeringens arbete med forskningspropositionen. Vetenskapsrådets propositionsunderlag 2005–2008 Vetenskapsrådet har utarbetat forskningsstrategier som underlag inför regeringens bedömning av de svenska forskningsresurserna 2005–2008.

I fem rapporter redovisar Vetenskapsrådet sina övergripande bedömningar av forskningsbehov inom humaniora och samhällsvetenskap, medicin, naturvetenskap och teknikvetenskap samt utbildningsvetenskap.

Mer inom samma ämne

  1. Forskningsagenda för det nationella forskningsprogrammet om brottslighet

    Målet med det nationella forskningsprogrammet om brottslighet är att tillföra ny kunskap om kriminalitetens orsaker och konsekvenser, och om metoder för att förebygga och bekämpa brott. Den strategiska forskningsagendan pekar ut tre huvudsakliga akt...

  2. Forskningsöversikt 2023: Utbildningsvetenskap

    Vetenskapsrådets forskningsöversikt inom utbildningsvetenskap beskriver nuläget för forskningen och gör en prognos för utvecklingen de kommande 5–10 åren. Översikten innehåller även vetenskapliga och forskningspolitiska rekommendationer om insatser s...

  3. Kartläggning av utbildningsvetenskaplig forskning, 2001–2021

    Utbildningsvetenskaplig forskning har under de senaste 20 åren vuxit fram som ett väl etablerat forskningsfält. I denna rapport presenteras en kartläggning och analys av utbildningsvetenskaplig forskning i Sverige, under perioden 2001–2021. Fokus är ...