Forskning om lärande i högre utbildning
En översikt
För att stimulera till diskussion om det utbildningsvetenskapliga området och dess fortsatta utveckling har Utbildningsvetenskapliga kommittén vid Vetenskapsrådet bett några forskare att belysa olika teman med anknytning till kommitténs uppdrag.
Lillemor Kim och Ewa Olstedt, verksamma som forskare vid SISTER (Swedish Institute for Studies in Education and Research) redovisar i denna rapport hur de undervisningsnära och didaktiska frågorna behandlats i svensk forskning om högre utbildning under perioden 1990–2002. I rapporten ger de en historisk tillbakablick och redovisar resultatet av en kartläggning av framlagda avhandlingar och beviljade forskningsanslag samt aktuell forskning inom området undervisning och lärande i högre utbildning.
Mer inom samma ämne
-
Nyhet |
Publicerad 13 februari 2025
I april öppnar vi fyra utlysningar, utöver dem vi tidigare aviserat för 2025.
-
Evenemang |
Publicerad 31 januari 2025
Hur kan STEM-strategi, skola och forskning samverka för att öka intresset för STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics) i grundskolan? Välkommen till ett seminarium där regeringens STEM-strategi presenteras, och den ämnesdidaktiska fors...
Nyckelord:
-
Evenemang |
Publicerad 22 januari 2025
Välkommen till ett informationsmöte om den nya utlysningen av nätverksbidrag inom utbildningsvetenskap med fokus på digitalisering och STEM-utbildning mellan svenska forskargrupper och forskargrupper i USA.
Nyckelord: