Lärande och undervisning i naturvetenskap

En forskningsöversikt

För att stimulera till diskussion om det utbildningsvetenskapliga området och dess fortsatta utveckling har Utbildningsvetenskapliga kommittén vid Vetenskapsrådet bett några forskare att belysa olika teman med anknytning till kommitténs uppdrag.

I denna rapport beskriver professor Gustav Helldén, universitetslektor Britt Lindahl och docent Andreas Redfors, alla vid Högskolan Kristianstad, forskning om lärande och undervisning i naturvetenskap, forskning inom skolväsendet, ämnesstudier inom högskolan samt lärarutbildning. Författarna berör även attityder till, och synen på, skolans naturvetenskap. Rapporten innehåller också en sammanställning över internationella organisationer, konferenser och tidskrifter.

Mer inom samma ämne

  1. Finansiering av utbildningsvetenskaplig forskning

    Vetenskapsrådet har kartlagt finansieringen av utbildningsvetenskaplig forskning i Sverige. Kartläggningen visar att myndigheten är den utan konkurrens största och viktigaste externa finansiären av utbildningsvetenskap. Förutom Vetenskapsrådet är det...

  2. Ny indelning av beredningsgrupper inom naturvetenskap och teknikvetenskap

    Från och med 2021 gör vi en ny indelning av beredningsgrupperna inom naturvetenskap och teknikvetenskap. Syftet är att få en jämnare fördelning av ansökningar mellan dem.

  3. 1,1 miljarder till naturvetenskap och teknikvetenskap

    Bidragsbeslutet är fattat. Mer än 1,1 miljarder kronor till forskning inom naturvetenskap och teknikvetenskap – men vad kommer pengarna att användas till? Läs om några av forskningsprojekten som nu får bidrag.