Lärande och undervisning i naturvetenskap

En forskningsöversikt

För att stimulera till diskussion om det utbildningsvetenskapliga området och dess fortsatta utveckling har Utbildningsvetenskapliga kommittén vid Vetenskapsrådet bett några forskare att belysa olika teman med anknytning till kommitténs uppdrag.

I denna rapport beskriver professor Gustav Helldén, universitetslektor Britt Lindahl och docent Andreas Redfors, alla vid Högskolan Kristianstad, forskning om lärande och undervisning i naturvetenskap, forskning inom skolväsendet, ämnesstudier inom högskolan samt lärarutbildning. Författarna berör även attityder till, och synen på, skolans naturvetenskap. Rapporten innehåller också en sammanställning över internationella organisationer, konferenser och tidskrifter.

Mer inom samma ämne

  1. 1,1 miljarder till naturvetenskap och teknikvetenskap

    Bidragsbeslutet är fattat. Mer än 1,1 miljarder kronor till forskning inom naturvetenskap och teknikvetenskap – men vad kommer pengarna att användas till? Läs om några av forskningsprojekten som nu får bidrag.

  2. Mattias Marklund ny huvudsekreterare för naturvetenskap och teknikvetenskap

    Han är professor i teoretisk fysik vid Göteborgs universitet och har ett stort intresse för strategiska och forskningspolitiska frågor. I sin nya roll vill han bland annat jobba för mer samverkan mellan olika aktörer inom naturvetenskap och teknikvet...

  3. Forskning med bidrag från Vetenskapsrådet får Nobelpris

    Emmanuelle Charpentier är en av mottagarna av Nobelpriset i kemi. Tillsammans med Jennifer A. Doudna har hon upptäckt ett av genteknikens skarpaste verktyg: gensaxen. En del av upptäckterna gjordes vid Umeå universitet med finansiering av Vetenskapsr...