Lärande och undervisning i naturvetenskap

En forskningsöversikt

För att stimulera till diskussion om det utbildningsvetenskapliga området och dess fortsatta utveckling har Utbildningsvetenskapliga kommittén vid Vetenskapsrådet bett några forskare att belysa olika teman med anknytning till kommitténs uppdrag.

I denna rapport beskriver professor Gustav Helldén, universitetslektor Britt Lindahl och docent Andreas Redfors, alla vid Högskolan Kristianstad, forskning om lärande och undervisning i naturvetenskap, forskning inom skolväsendet, ämnesstudier inom högskolan samt lärarutbildning. Författarna berör även attityder till, och synen på, skolans naturvetenskap. Rapporten innehåller också en sammanställning över internationella organisationer, konferenser och tidskrifter.

Mer inom samma ämne

  1. Nya webbsidor samlar information om att forska i Sverige

    Nu finns övergripande information på vår webbplats om att forska i Sverige. Syftet med sidorna är att ger en bild av hur det är att forska här och vilka möjligheter som finns.

  2. Att rusta Sverige för framtidens innovations- och kompetensbehov

    Forsknings- och innovationspropositionen är tydlig. Sverige ska bli en ledande kunskapsnation. Forskningsinstitutet RISE bjuder tillsammans med Vetenskapsrådet in ett spektrum av nationella aktörer till ett rundabordssamtal den 23 april om hur vi til...

  3. Fyra nya utlysningar

    I april öppnar vi fyra utlysningar, utöver dem vi tidigare aviserat för 2025.