Svensk historiedidaktisk forskning
För att stimulera till diskussion om det utbildningsvetenskapliga området och dess fortsatta utveckling har Utbildningsvetenskapliga kommittén vid Vetenskapsrådet bett några forskare att belysa olika teman med anknytning till kommitténs uppdrag.
I denna rapport ger Bengt Schüllerqvist, universitetslektor i historia och chef för lärarutbildningen vid högskolan i Gävle, en översikt av den svenska historiedidaktiska utvecklingen, såväl forskning som aktörer och miljöer. Det görs även en genomgång av avhandlingar och andra större arbeten. Fokus ligger på vilka frågor som ställts, vilka svar man kommit fram till, samt vilken forskningstradition man arbetat inom.
Vidare sammanfattas andra forskningsinsatser samt de utvecklingsarbeten som har bidragit till den svenska historiedidaktiska debatten. Detta avsnitt följs av några exempel på internationell forskning, och då särskilt sådana som rör frågor inom vilka forskningen i Sverige är svagt utvecklad. Avslutningsvis sammanfattas läget för svensk historiedidaktisk forskning.
Vetenskapsrådet har ett nationellt ansvar för att utveckla svensk grundforskning och forskningsinformation. Målet är att Sverige ska vara en ledande forskningsnation.
Mer inom samma ämne
-
Evenemang |
Publicerad 6 september 2024
Vetenskapsrådet arrangerar tre seminarier på Bokmässan i Göteborg. Välkommen!
-
Evenemang |
Publicerad 8 april 2024
I stället för en polariserad debatt vill Vetenskapsrådet lyfta fram olika perspektiv på förskolans och skolans digitalisering, både från utbildningsvetenskaplig forskning och från forskning inom andra discipliner. I detta seminarium ger forskare med ...
Nyckelord:
-
Publikation |
Publicerad 26 mars 2024
Utbildningsvetenskaplig forskning har under de senaste 20 åren vuxit fram som ett väl etablerat forskningsfält. I forskningsöversikten 2023 betonade Vetenskapsrådets utbildningsvetenskapliga kommitté behovet av att utveckla infrastrukturer som stärke...