Svensk historiedidaktisk forskning

För att stimulera till diskussion om det utbildningsvetenskapliga området och dess fortsatta utveckling har Utbildningsvetenskapliga kommittén vid Vetenskapsrådet bett några forskare att belysa olika teman med anknytning till kommitténs uppdrag.

I denna rapport ger Bengt Schüllerqvist, universitetslektor i historia och chef för lärarutbildningen vid högskolan i Gävle, en översikt av den svenska historiedidaktiska utvecklingen, såväl forskning som aktörer och miljöer. Det görs även en genomgång av avhandlingar och andra större arbeten. Fokus ligger på vilka frågor som ställts, vilka svar man kommit fram till, samt vilken forskningstradition man arbetat inom.

Vidare sammanfattas andra forskningsinsatser samt de utvecklingsarbeten som har bidragit till den svenska historiedidaktiska debatten. Detta avsnitt följs av några exempel på internationell forskning, och då särskilt sådana som rör frågor inom vilka forskningen i Sverige är svagt utvecklad. Avslutningsvis sammanfattas läget för svensk historiedidaktisk forskning.

Vetenskapsrådet har ett nationellt ansvar för att utveckla svensk grundforskning och forskningsinformation. Målet är att Sverige ska vara en ledande forskningsnation.

Mer inom samma ämne

  1. Nya webbsidor samlar information om att forska i Sverige

    Nu finns övergripande information på vår webbplats om att forska i Sverige. Syftet med sidorna är att ger en bild av hur det är att forska här och vilka möjligheter som finns.

  2. Fyra nya utlysningar

    I april öppnar vi fyra utlysningar, utöver dem vi tidigare aviserat för 2025.

  3. Från ointresse till engagemang – seminarium om ämnesdidaktisk forskning och STEM-strategin

    Hur kan STEM-strategi, skola och forskning samverka för att öka intresset för STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics) i grundskolan? Välkommen till ett seminarium där regeringens STEM-strategi presenteras, och den ämnesdidaktiska fors...