Svensk historiedidaktisk forskning
För att stimulera till diskussion om det utbildningsvetenskapliga området och dess fortsatta utveckling har Utbildningsvetenskapliga kommittén vid Vetenskapsrådet bett några forskare att belysa olika teman med anknytning till kommitténs uppdrag.
I denna rapport ger Bengt Schüllerqvist, universitetslektor i historia och chef för lärarutbildningen vid högskolan i Gävle, en översikt av den svenska historiedidaktiska utvecklingen, såväl forskning som aktörer och miljöer. Det görs även en genomgång av avhandlingar och andra större arbeten. Fokus ligger på vilka frågor som ställts, vilka svar man kommit fram till, samt vilken forskningstradition man arbetat inom.
Vidare sammanfattas andra forskningsinsatser samt de utvecklingsarbeten som har bidragit till den svenska historiedidaktiska debatten. Detta avsnitt följs av några exempel på internationell forskning, och då särskilt sådana som rör frågor inom vilka forskningen i Sverige är svagt utvecklad. Avslutningsvis sammanfattas läget för svensk historiedidaktisk forskning.
Vetenskapsrådet har ett nationellt ansvar för att utveckla svensk grundforskning och forskningsinformation. Målet är att Sverige ska vara en ledande forskningsnation.
Mer inom samma ämne
-
Nyhet |
Publicerad 19 december 2024
I år har Vetenskapsrådet tagit emot cirka 5 800 ansökningar om forskningsbidrag. 860 av dem har beviljats. Sammanlagt handlar det om 4,55 miljarder kronor till forskning vid svenska lärosäten och 2,81 miljarder till forskningsinfrastruktur.
-
Nyhet |
Publicerad 4 december 2024
För att kunna bevilja fler projektbidrag inom utbildningsvetenskap nästa år sänker vi gränsen för det maximala bidragsbelopp som går att söka.
-
Nyhet |
Publicerad 11 november 2024
Vetenskapsrådets styrelse har utsett ledamöter till utbildningsvetenskapliga kommittén samt kommittén för konstnärlig forskning för perioden 2025–2027. Mandatperioden är tre år och ledamöterna kan väljas om för ytterligare tre år.