Lära ut och in – om innehållet i pedagogisk verksamhet

Vetenskapsrådets utbildningsvetenskapliga kommitté har sedan starten 2001 arrangerat en årlig konferens. Den 17 september 2004 hölls den fjärde konferensen under titeln ”Lärande inom olika kunskapsfält – en utmaning för utbildningsvetenskaplig forskning.” I inbjudan stod bland annat: Ett viktigt område inom utbildningsvetenskap är forskning om lärande som behandlar de innehållsliga aspekterna i olika former av pedagogisk verksamhet.

Forskningen kan avse lärande och undervisning inom olika skolämnen (så kallad ämnesdidaktisk forskning) men också lärande och undervisning inom andra kunskaps- och färdighetsområden. Här presenterar konferensens åtta medverkande sina bidrag i bokform. Från olika utgångspunkter diskuterar författarna det vida fält som lärande om innehållsliga aspekter och ämnesdidaktik rör sig inom.

Mer inom samma ämne

  1. Camilla Bardel ny huvudsekreterare för utbildningsvetenskap

    Hon är professor i moderna språk med didaktisk inriktning och har ett stort intresse för språk och språkinlärning samt språkdidaktik. I sin nya roll vill hon bland annat arbeta för mer samverkan och internationalisering inom utbildningsvetenskaplig f...

  2. Finansiering av utbildningsvetenskaplig forskning

    Vetenskapsrådet har kartlagt finansieringen av utbildningsvetenskaplig forskning i Sverige. Kartläggningen visar att myndigheten är den utan konkurrens största och viktigaste externa finansiären av utbildningsvetenskap. Förutom Vetenskapsrådet är det...

  3. Sök bidrag för forskarskolor i januari

    I januari 2021 öppnar vi två utlysningar av bidrag till forskarskolor inom utbildningsvetenskap. Båda bidragen börjar betalas ut 1 juli 2021.