Lära ut och in – om innehållet i pedagogisk verksamhet
Vetenskapsrådets utbildningsvetenskapliga kommitté har sedan starten 2001 arrangerat en årlig konferens. Den 17 september 2004 hölls den fjärde konferensen under titeln ”Lärande inom olika kunskapsfält – en utmaning för utbildningsvetenskaplig forskning.” I inbjudan stod bland annat: Ett viktigt område inom utbildningsvetenskap är forskning om lärande som behandlar de innehållsliga aspekterna i olika former av pedagogisk verksamhet.
Forskningen kan avse lärande och undervisning inom olika skolämnen (så kallad ämnesdidaktisk forskning) men också lärande och undervisning inom andra kunskaps- och färdighetsområden. Här presenterar konferensens åtta medverkande sina bidrag i bokform. Från olika utgångspunkter diskuterar författarna det vida fält som lärande om innehållsliga aspekter och ämnesdidaktik rör sig inom.
Mer inom samma ämne
-
Nyhet |
Publicerad 12 maj 2025
Nu finns övergripande information på vår webbplats om att forska i Sverige. Syftet med sidorna är att ge en bild av hur det är att forska här och vilka möjligheter som finns.
-
Nyhet |
Publicerad 13 februari 2025
I april öppnar vi fyra utlysningar, utöver dem vi tidigare aviserat för 2025.
-
Evenemang |
Publicerad 31 januari 2025
Hur kan STEM-strategi, skola och forskning samverka för att öka intresset för STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics) i grundskolan? Välkommen till ett seminarium där regeringens STEM-strategi presenteras, och den ämnesdidaktiska fors...
Nyckelord: