Lära ut och in – om innehållet i pedagogisk verksamhet

Vetenskapsrådets utbildningsvetenskapliga kommitté har sedan starten 2001 arrangerat en årlig konferens. Den 17 september 2004 hölls den fjärde konferensen under titeln ”Lärande inom olika kunskapsfält – en utmaning för utbildningsvetenskaplig forskning.” I inbjudan stod bland annat: Ett viktigt område inom utbildningsvetenskap är forskning om lärande som behandlar de innehållsliga aspekterna i olika former av pedagogisk verksamhet.

Forskningen kan avse lärande och undervisning inom olika skolämnen (så kallad ämnesdidaktisk forskning) men också lärande och undervisning inom andra kunskaps- och färdighetsområden. Här presenterar konferensens åtta medverkande sina bidrag i bokform. Från olika utgångspunkter diskuterar författarna det vida fält som lärande om innehållsliga aspekter och ämnesdidaktik rör sig inom.

Mer inom samma ämne

  1. Webbinarium om nätverksbidrag inom utbildningsvetenskap med fokus på digitalisering och STEM-utbildning

    Välkommen till ett informationsmöte om den nya utlysningen av nätverksbidrag inom utbildningsvetenskap med fokus på digitalisering och STEM-utbildning mellan svenska forskargrupper och forskargrupper i USA.

  2. Så såg finansieringsåret ut 2024

    I år har Vetenskapsrådet tagit emot cirka 5 800 ansökningar om forskningsbidrag. 860 av dem har beviljats. Sammanlagt handlar det om 4,55 miljarder kronor till forskning vid svenska lärosäten och 2,81 miljarder till forskningsinfrastruktur.

  3. Sänkt maxbelopp inom utbildningsvetenskap 2025

    För att kunna bevilja fler projektbidrag inom utbildningsvetenskap nästa år sänker vi gränsen för det maximala bidragsbelopp som går att söka.