Lära ut och in – om innehållet i pedagogisk verksamhet
Vetenskapsrådets utbildningsvetenskapliga kommitté har sedan starten 2001 arrangerat en årlig konferens. Den 17 september 2004 hölls den fjärde konferensen under titeln ”Lärande inom olika kunskapsfält – en utmaning för utbildningsvetenskaplig forskning.” I inbjudan stod bland annat: Ett viktigt område inom utbildningsvetenskap är forskning om lärande som behandlar de innehållsliga aspekterna i olika former av pedagogisk verksamhet.
Forskningen kan avse lärande och undervisning inom olika skolämnen (så kallad ämnesdidaktisk forskning) men också lärande och undervisning inom andra kunskaps- och färdighetsområden. Här presenterar konferensens åtta medverkande sina bidrag i bokform. Från olika utgångspunkter diskuterar författarna det vida fält som lärande om innehållsliga aspekter och ämnesdidaktik rör sig inom.
Mer inom samma ämne
-
Nyhet |
Publicerad 21 december 2021
Den forskning Vetenskapsrådet finansierar har en oerhörd bredd. För att ge en fingervisning om bredden har vi lyft fram några exempel av de nästan 1000 forskningsbidrag som vi beviljat i år. Under 2021 har vi också utökat vårt stöd till forskningsinf...
-
Artikel |
Publicerad 21 december 2021
Vetenskapsrådet finansierar forskning inom alla vetenskapsrområden. Här ger vi exempel på forskningsprojekt inom de olika områdena – projekten beviljades bidrag under hösten 2021.
-
Publikation |
Publicerad 25 november 2021
Sedan 2005 har Vetenskapsrådet presenterat resultat från forskning vi finansierat inom utbildningsvetenskap dels på en konferens och dels i en antologi, under det gemensamma namnet Resultatdialog. De 28 projekt som presenteras i Resultatdialog 2021 ...