Uttryck, intryck, avtryck

Lärande, estetiska uttrycksformer och forskning

Vetenskapsrådets utbildningsvetenskapliga kommitté (UVK) har sedan tillkomsten 2001 beviljat medel till en forskarskola och några olika projekt med inriktning mot estetiska lärprocesser. Detta innebär att forskning kommit till stånd, samtidigt kan vi konstatera att det fortfarande finns ganska lite forskning om lärande och undervisning i anslutning till bild, musik, kroppsrörelser och formandet av ting.

För att stärka detta forskningsområde anordnade UVK ett seminarium kring ”Estetisk reflektion och praxis i skola och lärarutbildning” i oktober 2005. Vid detta seminarium presenterade ett antal forskare olika aspekter på och infallsvinklar kring seminarierubriken. Vi har nu bett dessa forskare fördjupa sina tankegångar och reflektera vidare och hoppas att denna rapport kan tjäna som underlag för vidare diskussioner och inte minst ge inspiration till nya forskningsprojekt.

Mer inom samma ämne

  1. Etikarena 2024: AI och forskningsetik

    Den snabba tillväxten av olika former av artificiell intelligens skapar nya forskningsetiska risker och dilemman, samtidigt som helt nya möjligheter att bedriva forskning uppstår. Men vad händer till exempel om forskningen skapar former av artificiel...

  2. Vetenskapligt samtal om förskolans och skolans digitalisering

    I stället för en polariserad debatt vill Vetenskapsrådet lyfta fram olika perspektiv på förskolans och skolans digitalisering, både från utbildningsvetenskaplig forskning och från forskning inom andra discipliner. I detta seminarium ger forskare med ...

  3. Slutrapport från behovsinventering avseende data och infrastruktur för utbildningsvetenskaplig forskning

    Utbildningsvetenskaplig forskning har under de senaste 20 åren vuxit fram som ett väl etablerat forskningsfält. I forskningsöversikten 2023 betonade Vetenskapsrådets utbildningsvetenskapliga kommitté behovet av att utveckla infrastrukturer som stärke...