Litteraturdidaktik, från gymnasium till förskola

För att stimulera till diskussion om det utbildningsvetenskapliga området och dess fortsatta utveckling har Utbildningsvetenskapliga kommittén vid Vetenskapsrådet bett några forskare att belysa olika teman med anknytning till kommitténs uppdrag.

I denna rapport beskriver Gerd B Arfwedson litteraturläsningen i skolan, från gymnasium till förskola. Rapporten innehåller även en presentation av nationella nätverk och andra former av samarbete kring svenskämnets mångfaldiga didaktiska problematik, med tonvikt på beskrivningen av dagens utvecklingstendenser. Rapporten avslutas med en översikt över ämnesdidaktisk litteratur i svenska.

Mer inom samma ämne

  1. Nya webbsidor samlar information om att forska i Sverige

    Nu finns övergripande information på vår webbplats om att forska i Sverige. Syftet med sidorna är att ge en bild av hur det är att forska här och vilka möjligheter som finns.

  2. Ny utvärdering av svensk medicinsk grundforskning visar på både styrkor och utvecklingsområden

    Det finns medicinsk grundforskning i Sverige som håller mycket hög kvalitet och har betydelsefulla lösningar på samhälleliga utmaningar, särskilt inom hälsoområdet. Det konstaterar den internationella panel som utvärderat forskningen vid sju svenska ...

  3. Quality and impact of research in basic medicine in Sweden

    Vetenskapsrådet har genomfört en nationell utvärdering av forskningsområdet medicinska och farmaceutiska grundvetenskaper med hjälp av sin utvärderingsmodell. Syftet var att bedöma både den vetenskapliga kvaliteten och forskningens genomslag i samhäl...