Litteraturdidaktik, från gymnasium till förskola

För att stimulera till diskussion om det utbildningsvetenskapliga området och dess fortsatta utveckling har Utbildningsvetenskapliga kommittén vid Vetenskapsrådet bett några forskare att belysa olika teman med anknytning till kommitténs uppdrag.

I denna rapport beskriver Gerd B Arfwedson litteraturläsningen i skolan, från gymnasium till förskola. Rapporten innehåller även en presentation av nationella nätverk och andra former av samarbete kring svenskämnets mångfaldiga didaktiska problematik, med tonvikt på beskrivningen av dagens utvecklingstendenser. Rapporten avslutas med en översikt över ämnesdidaktisk litteratur i svenska.

Mer inom samma ämne

  1. Hur och varför söker NT-forskare patent?

    En studie av relationen mellan forskning och nyttiggörande

  2. Forskning om brottslighet

    Välkommen till ett seminarium om brottslighet – ett av de områden där Vetenskapsrådet nu förbereder ett nationellt forskningsprogram. Vi presenterar en forskningsöversikt och informerar om de utlysningar vi kommer att göra inom området.

  3. Digitaliseringens samhällskonsekvenser

    Välkommen till ett seminarium om digitaliseringens samhällskonsekvenser – ett av de områden där Vetenskapsrådet nu förbereder ett nationellt forskningsprogram. Vi presenterar en forskningsöversikt och informerar om de utlysningar vi kommer att göra i...