Litteraturdidaktik, från gymnasium till förskola

För att stimulera till diskussion om det utbildningsvetenskapliga området och dess fortsatta utveckling har Utbildningsvetenskapliga kommittén vid Vetenskapsrådet bett några forskare att belysa olika teman med anknytning till kommitténs uppdrag.

I denna rapport beskriver Gerd B Arfwedson litteraturläsningen i skolan, från gymnasium till förskola. Rapporten innehåller även en presentation av nationella nätverk och andra former av samarbete kring svenskämnets mångfaldiga didaktiska problematik, med tonvikt på beskrivningen av dagens utvecklingstendenser. Rapporten avslutas med en översikt över ämnesdidaktisk litteratur i svenska.

Mer inom samma ämne

  1. Forskningsbarometern 2025 ger lägesbild av svensk forskning

    Hur står sig Sverige som forskningsnation i internationell jämförelse och inom vilka ämnesområden har Sverige störst genomslag? Hur finansieras svensk forskning och hur står det till med jämställdheten på lärosätena? Forskningsbarometern 2025 ger sva...

  2. Forskningsbarometern 2025

    Svensk forskning i internationell jämförelse Forskningsbarometern ger en övergripande beskrivning av forskning och utveckling (FoU) i Sverige, både i en internationell jämförelse och inom den svenska högskolesektorn. Rapporten är uppdelad i tre kapi...

  3. Kvalitetsindikator för externa forskningsmedel

    I fördelningen av ramanslaget väger regeringen in lärosätenas förmåga att attrahera externa forskningsmedel som ett mått på kvalitet. Vetenskapsrådet har i uppdrag att ta fram beräkningsunderlaget för denna indikator.