Utbildningsvetenskap – ett vetenskapsområde tar form

För att stimulera till diskussion om det utbildningsvetenskapliga området och dess fortsatta utveckling har Utbildningsvetenskapliga kommittén vid Vetenskapsrådet (UVK) bett några forskare att belysa olika teman med anknytning till kommitténs uppdrag. I denna rapport kartlägger och analyserar Berit Askling, professor i pedagogik och före detta huvudsekreterare vid UVK, hur forskning inom utbildningsvetenskap och pedagogik organiserats och finansierats under senare år i samspel med och/eller under påverkan av olika strukturella, institutionella och ekonomiska förutsättningar.

Grundläggande för de resonemang som förs i denna rapport är uppfattningen att begreppet utbildningsvetenskap kan ses som en bestämning av ett omfattande vetenskapsområde inom vilket många ämnen och ämnesområden kan bidra med olika typer av frågeställningar, teoretiska modeller, forskningsmetodiska ansatser och infallsvinklar rörande sådana företeelser som utbildningssystem, undervisningssituationer samt lärandeprocesser och kunskapsbildning.

Mer inom samma ämne

  1. Vetenskapsrådet i Almedalen 2025

    Årets Almedalsvecka på Gotland pågår mellan 23 juni och 27 juni. Vetenskapsrådet är med och arrangerar ett antal seminarier. De handlar bland annat om hur kunskapsförmedling kan bidra till demokrati, om hur samarbetet mellan vård och klinisk forsknin...

  2. Nya webbsidor samlar information om att forska i Sverige

    Nu finns övergripande information på vår webbplats om att forska i Sverige. Syftet med sidorna är att ge en bild av hur det är att forska här och vilka möjligheter som finns.

  3. Hearing: Vetenskapligt risktagande och forskningsgenombrott

    Vilka incitament är avgörande för vetenskapligt risktagande? Vad krävs för att möjliggöra banbrytande forskning i världsklass? Hur kan man bäst stimulera till forskning som kan leda till betydande kunskapsframsteg? Dessa och andra frågor kommer att d...