Utbildningsvetenskap – ett vetenskapsområde tar form

För att stimulera till diskussion om det utbildningsvetenskapliga området och dess fortsatta utveckling har Utbildningsvetenskapliga kommittén vid Vetenskapsrådet (UVK) bett några forskare att belysa olika teman med anknytning till kommitténs uppdrag. I denna rapport kartlägger och analyserar Berit Askling, professor i pedagogik och före detta huvudsekreterare vid UVK, hur forskning inom utbildningsvetenskap och pedagogik organiserats och finansierats under senare år i samspel med och/eller under påverkan av olika strukturella, institutionella och ekonomiska förutsättningar.

Grundläggande för de resonemang som förs i denna rapport är uppfattningen att begreppet utbildningsvetenskap kan ses som en bestämning av ett omfattande vetenskapsområde inom vilket många ämnen och ämnesområden kan bidra med olika typer av frågeställningar, teoretiska modeller, forskningsmetodiska ansatser och infallsvinklar rörande sådana företeelser som utbildningssystem, undervisningssituationer samt lärandeprocesser och kunskapsbildning.

Mer inom samma ämne

  1. Välkommen till Forskningspolitiska dagen 2022

    Nu har vi öppnat anmälan till Forskningspolitiska dagen 2022 – en heldag för samtal om aktuella forskningspolitiska frågor. Denna gång tar vi avstamp i pandemin och frågar oss vilka erfarenheter vi kan dra nytta av inför framtiden. Medverkar gör blan...

  2. Forskningspolitiska dagen 2022

    Välkommen till Forskningspolitiska dagen – en heldag för samtal om aktuella forskningspolitiska frågor. Denna gång tar vi avstamp i pandemin och frågar oss vilka erfarenheter vi kan dra nytta av inför framtiden.

  3. Nästan åtta miljarder till forskning under 2021

    Den forskning Vetenskapsrådet finansierar har en oerhörd bredd. För att ge en fingervisning om bredden har vi lyft fram några exempel av de nästan 1000 forskningsbidrag som vi beviljat i år. Under 2021 har vi också utökat vårt stöd till forskningsinf...