Utbildningsvetenskap – ett vetenskapsområde tar form

För att stimulera till diskussion om det utbildningsvetenskapliga området och dess fortsatta utveckling har Utbildningsvetenskapliga kommittén vid Vetenskapsrådet (UVK) bett några forskare att belysa olika teman med anknytning till kommitténs uppdrag. I denna rapport kartlägger och analyserar Berit Askling, professor i pedagogik och före detta huvudsekreterare vid UVK, hur forskning inom utbildningsvetenskap och pedagogik organiserats och finansierats under senare år i samspel med och/eller under påverkan av olika strukturella, institutionella och ekonomiska förutsättningar.

Grundläggande för de resonemang som förs i denna rapport är uppfattningen att begreppet utbildningsvetenskap kan ses som en bestämning av ett omfattande vetenskapsområde inom vilket många ämnen och ämnesområden kan bidra med olika typer av frågeställningar, teoretiska modeller, forskningsmetodiska ansatser och infallsvinklar rörande sådana företeelser som utbildningssystem, undervisningssituationer samt lärandeprocesser och kunskapsbildning.

Mer inom samma ämne

  1. Finansiering av svensk virusforskning

    Vetenskapsrådet står för en stor del av finansieringen av virusforskning och hela infektionsområdet i Sverige. Vi har nu gjort en kartläggning över de senaste årens finansiering med fokus på virusforskning, något som aktualiserats på grund av situati...

  2. En jämställd process

    Sedan 2012 genomförs jämställdhetsobservationer regelbundet i Vetenskapsrådets regi. Observationerna syftar till att utifrån ett jämställdhetsperspektiv granska de möten där sakkunniga diskuterar ansökningar om forskningsbidrag som kommit in till myn...

  3. Ny rapport: Vad har Linnéstödet inneburit för svensk forskning?

    Vetenskapsrådet och Formas har finansierat 40 Linnécenter med totalt 2,7 miljarder kronor under åren 2006–2018. Nu har vi gjort en slutlig utvärdering. Fick Linnéstödet önskad effekt? Vad har det inneburit för svensk forskning?