Samverkan, forskarskolor och nätverk

Kartläggning av särskilda villkor och bidragsformer inom utbildningsvetenskap

Vetenskapsrådets utbildningsvetenskapliga kommitté startade sin verksamhet i mars 2001. Uppdraget är att främja forskning av hög vetenskaplig kvalitet med relevans för lärarutbildning och pedagogisk yrkesverksamhet.

Utbildningsvetenskap intar inom Vetenskapsrådet en särställning då kommittén dels är tidsbegränsad och dels för att den i regleringsbrevet har fått särskilda villkor för finansiering av forskning. Ett av dessa särskilda villkor är samverkanskravet, som innebär att forskningen så långt möjligt är ska bedrivas i samverkan mellan olika lärosäten. Andra villkor är beslutade av kommittén. I denna rapport har tre olika forskare studerat hur dessa särskilda villkor påverkat verksamheten. Detta för att ge kommittén underlag för vidare beslut och diskussioner.

Mer inom samma ämne

  1. Fyra nya utlysningar

    I april öppnar vi fyra utlysningar, utöver dem vi tidigare aviserat för 2025.

  2. Från ointresse till engagemang – seminarium om ämnesdidaktisk forskning och STEM-strategin

    Hur kan STEM-strategi, skola och forskning samverka för att öka intresset för STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics) i grundskolan? Välkommen till ett seminarium där regeringens STEM-strategi presenteras, och den ämnesdidaktiska fors...

  3. Webbinarium om nätverksbidrag inom utbildningsvetenskap med fokus på digitalisering och STEM-utbildning

    Välkommen till ett informationsmöte om den nya utlysningen av nätverksbidrag inom utbildningsvetenskap med fokus på digitalisering och STEM-utbildning mellan svenska forskargrupper och forskargrupper i USA.