Dyslexi – en kunskapsöversikt

För att stimulera till diskussion om det utbildningsvetenskapliga området och dess fortsatta utveckling har Utbildningsvetenskapliga kommittén vid Vetenskapsrådet bett några forskare att belysa olika teman med anknytning till kommitténs uppdrag.

I denna rapport beskriver professor Mats Myrberg vid Lärarhögskolan i Stockholm, ett antal olika aspekter på forskning om dyslexi och hur denna forskning under de senaste decennierna kommit att utvecklas till en mycket fruktbar mötesplats för olika vetenskapliga perspektiv. Neurovetenskap, genetik, specialpedagogik, lingvistik och psykologi har bidragit med värdefulla forskningsinsatser med såväl grundforsknings- som tillämpningsintresse. Rapporten avslutas med reflektioner kring forskningen roll och om förebyggande insatser.

Mer inom samma ämne

  1. Hur och varför söker NT-forskare patent?

    En studie av relationen mellan forskning och nyttiggörande

  2. Forskning om brottslighet

    Välkommen till ett seminarium om brottslighet – ett av de områden där Vetenskapsrådet nu förbereder ett nationellt forskningsprogram. Vi presenterar en forskningsöversikt och informerar om de utlysningar vi kommer att göra inom området.

  3. Digitaliseringens samhällskonsekvenser

    Välkommen till ett seminarium om digitaliseringens samhällskonsekvenser – ett av de områden där Vetenskapsrådet nu förbereder ett nationellt forskningsprogram. Vi presenterar en forskningsöversikt och informerar om de utlysningar vi kommer att göra i...