Dyslexi – en kunskapsöversikt

För att stimulera till diskussion om det utbildningsvetenskapliga området och dess fortsatta utveckling har Utbildningsvetenskapliga kommittén vid Vetenskapsrådet bett några forskare att belysa olika teman med anknytning till kommitténs uppdrag.

I denna rapport beskriver professor Mats Myrberg vid Lärarhögskolan i Stockholm, ett antal olika aspekter på forskning om dyslexi och hur denna forskning under de senaste decennierna kommit att utvecklas till en mycket fruktbar mötesplats för olika vetenskapliga perspektiv. Neurovetenskap, genetik, specialpedagogik, lingvistik och psykologi har bidragit med värdefulla forskningsinsatser med såväl grundforsknings- som tillämpningsintresse. Rapporten avslutas med reflektioner kring forskningen roll och om förebyggande insatser.

Mer inom samma ämne

  1. Resultatdialog 2021

    Välkommen till Vetenskapsrådets konferens Resultatdialog som i år arrangeras av Karlstads universitet. Syftet med konferensen är att presentera nya rön inom utbildningsvetenskaplig forskning och att fungera som en mötesplats för forskare och andra so...

  2. Ny modell att utvärdera forskning visar att statsvetenskap håller hög kvalitet

    Går det att säga något om vilken kvalitet svensk forskning håller i ett internationellt perspektiv? För att besvara den frågan har Vetenskapsrådet tagit fram en ny typ av modell för att utvärdera forskning och testat den på ämnet statsvetenskap. Utvä...

  3. Quality and impact of research in political science in Sweden

    A pilot evaluation Vetenskapsrådet har gjort en utvärdering av ämnet statsvetenskap med hjälp av en ny modell för nationella utvärderingar av forskningsämnen och tematiska forskningsområden. Syftet med den nya modellen är att kartlägga kvalitet och ...