Dyslexi – en kunskapsöversikt
För att stimulera till diskussion om det utbildningsvetenskapliga området och dess fortsatta utveckling har Utbildningsvetenskapliga kommittén vid Vetenskapsrådet bett några forskare att belysa olika teman med anknytning till kommitténs uppdrag.
I denna rapport beskriver professor Mats Myrberg vid Lärarhögskolan i Stockholm, ett antal olika aspekter på forskning om dyslexi och hur denna forskning under de senaste decennierna kommit att utvecklas till en mycket fruktbar mötesplats för olika vetenskapliga perspektiv. Neurovetenskap, genetik, specialpedagogik, lingvistik och psykologi har bidragit med värdefulla forskningsinsatser med såväl grundforsknings- som tillämpningsintresse. Rapporten avslutas med reflektioner kring forskningen roll och om förebyggande insatser.
Mer inom samma ämne
-
Evenemang |
Publicerad 22 januari 2025
Välkommen till ett informationsmöte om den nya utlysningen av nätverksbidrag inom utbildningsvetenskap med fokus på digitalisering och STEM-utbildning mellan svenska forskargrupper och forskargrupper i USA.
Nyckelord:
-
Nyhet |
Publicerad 19 december 2024
I år har Vetenskapsrådet tagit emot cirka 5 800 ansökningar om forskningsbidrag. 860 av dem har beviljats. Sammanlagt handlar det om 4,55 miljarder kronor till forskning vid svenska lärosäten och 2,81 miljarder till forskningsinfrastruktur.
-
Nyhet |
Publicerad 4 december 2024
För att kunna bevilja fler projektbidrag inom utbildningsvetenskap nästa år sänker vi gränsen för det maximala bidragsbelopp som går att söka.