Kontext – kvalitet – kontinuitet

Utvärdering av Vetenskapsrådets anslag till konstnärlig forskning och utveckling 2001–2005

I regeringens forskningsproposition 2000/01:3 är forskning på det konstnärliga området ett av sex prioriterade forskningsfält. Medel avsattes inom ramen för Vetenskapsrådets budget från år 2001. Fram till och med 2007 har sammanlagt 115 mkr disponerats för konstnärlig forskning. En särskild arbetsgrupp inom rådet har fördelat bidrag ur detta anslag, först till ett antal större nätverk (kollegier) och från även 2003 till mindre projekt.

Stödet till konstnärligt FoU har nu utvärderats av en nordisk expertgrupp, som här lägger fram sin rapport. Granskningen har omfattat de sju stora kollegierna och de sju första projekten.

Expertgruppen har bestått av professor Halina Dunin-Woyseth (Oslo), professor Kirsten Langkilde (Berlin), professor Pentti Paavolainen (Helsingfors) och docent Henrik Karlsson (Uppsala). Förutom utvärderingen av kollegiernas och projektens resultat lämnar gruppen även ett antal förslag i syfte att konsolidera den konstnärliga forskningen i Sverige och utveckla dess konkurrenskraft i ett internationellt perspektiv.

Mer inom samma ämne

  1. Informationsmöte om utlysningar inom konstnärlig forskning

    Välkommen till ett informationsmöte om årets utlysningar inom konstnärlig forskning. Mötet vänder sig till dig som ansöker om bidrag och till administrerande personal.

  2. Vetenskapsrådet ska ta fram nationella riktlinjer för ansvarsfull internationalisering

    Regeringen har gett Vetenskapsrådet i uppdrag att tillsammans med Vinnova ta fram vägledande nationella riktlinjer för internationella samarbeten inom högre utbildning, forskning och innovation. Syftet är att skapa gemensamma förutsättningar för läro...

  3. Sverige och Storbritannien stärker samarbetet inom forskning och innovation

    Nu har Sverige och Storbritannien ingått ett avtal för att fördjupa samarbetet inom forskning och innovation. Vetenskapsrådets roll i att stärka banden mellan ländernas forskare blir central.