Kontext – kvalitet – kontinuitet

Utvärdering av Vetenskapsrådets anslag till konstnärlig forskning och utveckling 2001–2005

I regeringens forskningsproposition 2000/01:3 är forskning på det konstnärliga området ett av sex prioriterade forskningsfält. Medel avsattes inom ramen för Vetenskapsrådets budget från år 2001. Fram till och med 2007 har sammanlagt 115 mkr disponerats för konstnärlig forskning. En särskild arbetsgrupp inom rådet har fördelat bidrag ur detta anslag, först till ett antal större nätverk (kollegier) och från även 2003 till mindre projekt.

Stödet till konstnärligt FoU har nu utvärderats av en nordisk expertgrupp, som här lägger fram sin rapport. Granskningen har omfattat de sju stora kollegierna och de sju första projekten.

Expertgruppen har bestått av professor Halina Dunin-Woyseth (Oslo), professor Kirsten Langkilde (Berlin), professor Pentti Paavolainen (Helsingfors) och docent Henrik Karlsson (Uppsala). Förutom utvärderingen av kollegiernas och projektens resultat lämnar gruppen även ett antal förslag i syfte att konsolidera den konstnärliga forskningen i Sverige och utveckla dess konkurrenskraft i ett internationellt perspektiv.

Mer inom samma ämne

  1. Ukraina efterlyser hjälp med att bedöma forskningsansökningar

    National Research Foundation Ukraine, NRFU, i Ukraina fortsätter sitt arbete med att finansiera forskning och upprätthålla det ukrainska forskningssystemet trots kriget som pågår. Nu söker de internationella granskare av forskningsansökningar.

  2. Vetenskapsrådet leder internationellt forskningssamarbete med fokus på antimikrobiell resistens

    Den första juni startade ett nytt forskningssamarbete som samlar 53 organisationer från 30 olika länder i arbetet mot antimikrobiell resistens. The European Partnership on One Health Antimicrobial Resistance (EUP OHAMR) innebär stora möjligheter att ...

  3. Temadag om konstnärlig forskarutbildning

    Vetenskapsrådet arrangerar i samarbete med Konstnärliga fakulteten vid Göteborgs universitet en temadag med fokus på konstnärlig forskarutbildning.