Från lärare till elever, från undervisning till lärande
Utvecklingslinjer i svensk, nordisk och internationell klassrumsforskning
Syftet med denna rapport är att ge en översikt över klassrumsforskningens utveckling under de senaste fyra årtiondena, med ett särskilt fokus på den interaktionellt orienterade klassrumsforskningen från nittiotalets början och framåt, särskilt då svensk och nordisk klassrumsforskning. Texten diskuterar klassrumsforskningens teoretiska utgångspunkter och deras förskjutningar över tid. Innehållet går igenom klassrumsforskningens mest kända resultat och deras hållbarhet i ett sammanhang av förändrad undervisning. Texterna gör även nedslag i aktuell klassrumsforskning och aktuella trender inom denna, samt gör en beskrivning av förskjutningar i klassrumsforskningens metoder och tekniker för datainsamling och analys, och hur dessa är relaterade till resultat och utgångspunkter.
Utbildningsvetenskaplig forskning med medel från Utbildningsvetenskapliga kommittén (UVK) inom Vetenskapsrådet har pågått sedan 2001. Utbildningsvetenskap är idag ett vetenskapsområde, där många ämnen och ämnesområden bidrar till forskning om utbildningssystem, undervisning, lärandeprocesser och kunskapsbildning. Denna rapport är en del i en serie av rapporter med tematiska översikter av forskning, som utges av Utbildningsvetenskapliga kommittén.
Mer inom samma ämne
-
Nyhet |
Publicerad 3 oktober 2023
Anne L´Huillier vid Lunds universitet är en av mottagarna av årets Nobelpris i fysik. Tillsammans med Pierre Agostini och Ferenc Kraus får hon priset för experimentella metoder som genererar attosekunder av ljus för att studera elektrondynamik i mate...
-
Evenemang |
Publicerad 31 augusti 2023
Vetenskapsrådet arrangerar ett seminarium inom utbildningsvetenskap på Bokmässan i Göteborg. Välkommen!
Nyckelord:
-
Artikel |
Publicerad 27 juni 2023
Inom utbildningsvetenskap forskas det om lärande, didaktik och undervisning och om sociala och kulturella aspekter på utbildning och utbildningspolitik.
Nyckelord: