Från lärare till elever, från undervisning till lärande
Utvecklingslinjer i svensk, nordisk och internationell klassrumsforskning
Syftet med denna rapport är att ge en översikt över klassrumsforskningens utveckling under de senaste fyra årtiondena, med ett särskilt fokus på den interaktionellt orienterade klassrumsforskningen från nittiotalets början och framåt, särskilt då svensk och nordisk klassrumsforskning. Texten diskuterar klassrumsforskningens teoretiska utgångspunkter och deras förskjutningar över tid. Innehållet går igenom klassrumsforskningens mest kända resultat och deras hållbarhet i ett sammanhang av förändrad undervisning. Texterna gör även nedslag i aktuell klassrumsforskning och aktuella trender inom denna, samt gör en beskrivning av förskjutningar i klassrumsforskningens metoder och tekniker för datainsamling och analys, och hur dessa är relaterade till resultat och utgångspunkter.
Utbildningsvetenskaplig forskning med medel från Utbildningsvetenskapliga kommittén (UVK) inom Vetenskapsrådet har pågått sedan 2001. Utbildningsvetenskap är idag ett vetenskapsområde, där många ämnen och ämnesområden bidrar till forskning om utbildningssystem, undervisning, lärandeprocesser och kunskapsbildning. Denna rapport är en del i en serie av rapporter med tematiska översikter av forskning, som utges av Utbildningsvetenskapliga kommittén.
Mer inom samma ämne
-
Nyhet |
Publicerad 9 oktober 2025
Hur står sig Sverige som forskningsnation i internationell jämförelse och inom vilka ämnesområden har Sverige störst genomslag? Hur finansieras svensk forskning och hur står det till med jämställdheten på lärosätena? Forskningsbarometern 2025 ger sva...
-
Publikation |
Publicerad 9 oktober 2025
Svensk forskning i internationell jämförelse Forskningsbarometern ger en övergripande beskrivning av forskning och utveckling (FoU) i Sverige, både i en internationell jämförelse och inom den svenska högskolesektorn. Rapporten är uppdelad i tre kapi...
-
Artikel |
Publicerad 19 september 2025
I fördelningen av ramanslaget väger regeringen in lärosätenas förmåga att attrahera externa forskningsmedel som ett mått på kvalitet. Vetenskapsrådet har i uppdrag att ta fram beräkningsunderlaget för denna indikator.
