Nyanlända och lärande

En forskningsöversikt om nyanlända elever i den svenska skolan

Docent Nihad Bunar, sociolog vid Stockholms universitet, har på uppdrag av Vetenskapsrådets utbildningsvetenskapliga kommitté och Skolverket sammanställt aktuell svensk forskning om nyanlända elever och deras lärande. Han gör det också i ljuset av internationell forskning och bidrar med sina egna slutsatser och reflektioner.

Skolverket har i uppdrag att sprida kunskap om forskningsresultat som är av särskilt intresse för utbildning och undervisning. Vetenskapsrådets utbildningsvetenskapliga kommitté arbetar för att sprida resultat inom området lärande, kunskapsbildning, utbildning och undervisning. Den här forskningsöversikten är den första i en serie som Vetenskapsrådet tar fram i samverkan med Skolverket.

Mer inom samma ämne

  1. Nya webbsidor samlar information om att forska i Sverige

    Nu finns övergripande information på vår webbplats om att forska i Sverige. Syftet med sidorna är att ge en bild av hur det är att forska här och vilka möjligheter som finns.

  2. Fyra nya utlysningar

    I april öppnar vi fyra utlysningar, utöver dem vi tidigare aviserat för 2025.

  3. Från ointresse till engagemang – seminarium om ämnesdidaktisk forskning och STEM-strategin

    Hur kan STEM-strategi, skola och forskning samverka för att öka intresset för STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics) i grundskolan? Välkommen till ett seminarium där regeringens STEM-strategi presenteras, och den ämnesdidaktiska fors...