Nyanlända och lärande
En forskningsöversikt om nyanlända elever i den svenska skolan
Docent Nihad Bunar, sociolog vid Stockholms universitet, har på uppdrag av Vetenskapsrådets utbildningsvetenskapliga kommitté och Skolverket sammanställt aktuell svensk forskning om nyanlända elever och deras lärande. Han gör det också i ljuset av internationell forskning och bidrar med sina egna slutsatser och reflektioner.
Skolverket har i uppdrag att sprida kunskap om forskningsresultat som är av särskilt intresse för utbildning och undervisning. Vetenskapsrådets utbildningsvetenskapliga kommitté arbetar för att sprida resultat inom området lärande, kunskapsbildning, utbildning och undervisning. Den här forskningsöversikten är den första i en serie som Vetenskapsrådet tar fram i samverkan med Skolverket.
Mer inom samma ämne
-
Publikation |
Publicerad 27 januari 2023
Vetenskapsrådets forskningsöversikt inom humaniora och samhällsvetenskap beskriver nuläget för forskningen och gör en prognos för utvecklingen de kommande 5–10 åren. Översikten innehåller även vetenskapliga och forskningspolitiska rekommendationer om...
-
Publikation |
Publicerad 26 januari 2023
Vetenskapsrådets forskningsöversikt inom konstnärlig forskning beskriver nuläget för forskningen och gör en prognos för utvecklingen de kommande 5–10 åren. Översikten innehåller även vetenskapliga och forskningspolitiska rekommendationer om insatser ...
-
Evenemang |
Publicerad 24 januari 2023
Kommittén för konstnärlig forskning bjuder in till ett seminarium i samband med lanseringen av forskningsöversikten för konstnärlig forskning. Endast personlig inbjudan gäller.