Nyanlända och lärande

En forskningsöversikt om nyanlända elever i den svenska skolan

Docent Nihad Bunar, sociolog vid Stockholms universitet, har på uppdrag av Vetenskapsrådets utbildningsvetenskapliga kommitté och Skolverket sammanställt aktuell svensk forskning om nyanlända elever och deras lärande. Han gör det också i ljuset av internationell forskning och bidrar med sina egna slutsatser och reflektioner.

Skolverket har i uppdrag att sprida kunskap om forskningsresultat som är av särskilt intresse för utbildning och undervisning. Vetenskapsrådets utbildningsvetenskapliga kommitté arbetar för att sprida resultat inom området lärande, kunskapsbildning, utbildning och undervisning. Den här forskningsöversikten är den första i en serie som Vetenskapsrådet tar fram i samverkan med Skolverket.

Mer inom samma ämne

  1. Hearing – forskningsöversikt humaniora och samhällsvetenskap

    Ämnesrådet för humaniora och samhällsvetenskap bjuder in till en hearing där ett första utkast till forskningsöversikt över området presenteras och diskuteras. Hearingen är öppen för alla, men vänder sig främst till dig som är aktiv forskare inom hum...

  2. Arbetet med Vetenskapsrådets forskningsöversikter är igång

    Under 2022 arbetar Vetenskapsrådets ämnesråd och kommittéer fram forskningsöversikter inom sina respektive områden. I höst öppnar vi upp för möjligheten att lämna kommentarer på ett första utkast.

  3. Forskningsöversikter 2023

    Vetenskapsrådets ämnesråd och kommittéer har under våren och sommaren arbetat fram preliminära forskningsöversikter inom sina respektive områden. Öppenhet, transparens och en god förankring i forskarsamhället är viktigt för oss. Därför ger vi möjligh...