Svensk utbildningsvetenskaplig forskning
Om forskningskommunikation och publiceringsmönster vid tre lärosäten
Att utveckla och pröva olika sätt att undersöka forskningskommunikation med särskild inriktning mot vetenskapliga publikationer är en prioriterad uppgift inom utbildningsvetenskap. Forskningsfältet är till sin natur tvärvetenskapligt, vilket gör det extra komplicerat att genomföra publiceringsanalyser.
I denna rapport presenterar professor Sverker Lindblad och doktorand Michael Hansen sina resultat från bibliometriska analyser av utbildningsvetenskapliga publikationer mellan åren 2004–2008. Rapporten har tagits fram på uppdrag från Vetenskapsrådets utbildningsvetenskapliga kommitté och är ett försök att utforska den komplicerade struktur av publikationer inom utbildningsvetenskap som idag råder.
Mer inom samma ämne
-
Publikation |
Publicerad 31 januari 2023
Vetenskapsrådets forskningsöversikt inom utbildningsvetenskap beskriver nuläget för forskningen och gör en prognos för utvecklingen de kommande 5–10 åren. Översikten innehåller även vetenskapliga och forskningspolitiska rekommendationer om insatser s...
-
Publikation |
Publicerad 31 januari 2023
Utbildningsvetenskaplig forskning har under de senaste 20 åren vuxit fram som ett väl etablerat forskningsfält. I denna rapport presenteras en kartläggning och analys av utbildningsvetenskaplig forskning i Sverige, under perioden 2001–2021. Fokus är ...
-
Artikel |
Publicerad 19 december 2022
Vetenskapsrådet finansierar forskning inom alla vetenskapsrområden. Här ger vi exempel på forskningsprojekt inom de olika områdena – projekten beviljades bidrag under hösten 2022.