Svensk utbildningsvetenskaplig forskning

Om forskningskommunikation och publiceringsmönster vid tre lärosäten

Att utveckla och pröva olika sätt att undersöka forskningskommunikation med särskild inriktning mot vetenskapliga publikationer är en prioriterad uppgift inom utbildningsvetenskap. Forskningsfältet är till sin natur tvärvetenskapligt, vilket gör det extra komplicerat att genomföra publiceringsanalyser.

I denna rapport presenterar professor Sverker Lindblad och doktorand Michael Hansen sina resultat från bibliometriska analyser av utbildningsvetenskapliga publikationer mellan åren 2004–2008. Rapporten har tagits fram på uppdrag från Vetenskapsrådets utbildningsvetenskapliga kommitté och är ett försök att utforska den komplicerade struktur av publikationer inom utbildningsvetenskap som idag råder.

Mer inom samma ämne

  1. Nationellt samarbete vägen framåt för framgångsrik forskningskommunkation

    En ny rapport om forskningskommunkation visar att det finns goda förutsättningar för vidareutveckling av en svensk infrastruktur för forskningskommunikation. Målet är att nå ut med evidensbaserad kunskap i samhället.

  2. Vad, vem och varför? Forskning om forskningskommunikation i Sverige

    Vetenskap & Allmänhet har på uppdrag från Vetenskapsrådet kartlagt den forskning om forskningskommunikation som finns i Sverige. Vi presenterar resultatet på ett dialogseminarium 28 september. Save the date – mer information kommer!

  3. Forskning om forskningskommunikation i Sverige

    Forskning om forskningskommunikation är ett relativt ungt och växande område med en existerande internationell infrastruktur i form av vetenskapliga tidskrifter, nätverk och regelbundna konferenser. Det här är en översiktlig kartläggning av ämnet i ...