Quality assessment in peer review

A Swedish Research Council seminar

Diskussionen kring kvalitet och skattning av kvalitetsparametrar i forskning är aktuell i många sammanhang. Det handlar för det första om bedömning av ansökningar, det vill säga skattningsskalor som instrument att bedöma forskningens kvalitet. Den andra aspekten är om och hur skattningsskalor kan användas för att jämföra kvalitet inom eller mellan forskningsområden.

Det finns ett värde i sig för forskningsfinansiärer att jämföra områdens kvalitet som en del i arbetet med att stödja den bästa forskningen och för att kunna göra så kallade horisontella prioriteringar. Det tredje skälet att använda välutvecklade bedömningsskalor är kommunikationen med omvärlden om forskning och forskningsfinansiering.

Denna skrift är ett referat av ett seminarium som diskuterade användningen av betygsskalor vid peer review-bedömning av forskningsansökningar. Seminariet organiserades av Vetenskapsrådets ämnesråd för medicin och hälsa. Syftet var att bidra till den fortlöpande diskussionen om kvalitetssäkring av Vetenskapsrådets bedömningsprocesser. Seminariedeltagarna ansvarar själva för de påståenden och slutsatser som förs fram i de olika bidragen. Bidragen representerar således inte nödvändigtvis Vetenskapsrådets ställningstaganden.

Mer inom samma ämne

  1. Storskaliga beräkningsresurser

    Forskar du inom beräkningsvetenskap? Då kan du ansöka om att få tillgång till svenska och europeiska beräkningsresurser vid NAISS och EuroHPC. Här kan du läsa mer om hur du går tillväga.

  2. Slutrapport från behovsinventering avseende data och infrastruktur för utbildningsvetenskaplig forskning

    Utbildningsvetenskaplig forskning har under de senaste 20 åren vuxit fram som ett väl etablerat forskningsfält. I forskningsöversikten 2023 betonade Vetenskapsrådets utbildningsvetenskapliga kommitté behovet av att utveckla infrastrukturer som stärke...

  3. Vetenskapsrådets excellenscenter

    Vetenskapsrådet finansierar 15 excellenscenter med start 2024. Centren som är under uppbyggnad ska driva nydanande forsknings- och utbildningsverksamhet kring ett centralt tema.