Quality assessment in peer review

A Swedish Research Council seminar

Diskussionen kring kvalitet och skattning av kvalitetsparametrar i forskning är aktuell i många sammanhang. Det handlar för det första om bedömning av ansökningar, det vill säga skattningsskalor som instrument att bedöma forskningens kvalitet. Den andra aspekten är om och hur skattningsskalor kan användas för att jämföra kvalitet inom eller mellan forskningsområden.

Det finns ett värde i sig för forskningsfinansiärer att jämföra områdens kvalitet som en del i arbetet med att stödja den bästa forskningen och för att kunna göra så kallade horisontella prioriteringar. Det tredje skälet att använda välutvecklade bedömningsskalor är kommunikationen med omvärlden om forskning och forskningsfinansiering.

Denna skrift är ett referat av ett seminarium som diskuterade användningen av betygsskalor vid peer review-bedömning av forskningsansökningar. Seminariet organiserades av Vetenskapsrådets ämnesråd för medicin och hälsa. Syftet var att bidra till den fortlöpande diskussionen om kvalitetssäkring av Vetenskapsrådets bedömningsprocesser. Seminariedeltagarna ansvarar själva för de påståenden och slutsatser som förs fram i de olika bidragen. Bidragen representerar således inte nödvändigtvis Vetenskapsrådets ställningstaganden.

Mer inom samma ämne

  1. Invigning av centret för människans förhistoria

    Den 26 april invigs ett av de excellenscentren som Vetenskapsrådets finansierar från och med i år: Centret för människans förhistoria (Center for the Human Past, CHP). Det är ett tvärvetenskapligt center för forskning om olika aspekter av människans ...

  2. Invigning av excellenscentret Livets kemiska mekanismer

    Den 12 april invigs ett av de excellenscentren som Vetenskapsrådets finansierar från och med i år: Livets kemiska mekanismer – ett tvärvetenskapligt center för forskning om livets kemi. På seminariet deltar bland andra Vetenskapsrådets huvudsekretera...

  3. Vetenskapligt samtal om förskolans och skolans digitalisering

    I stället för en polariserad debatt vill Vetenskapsrådet lyfta fram olika perspektiv på förskolans och skolans digitalisering, både från utbildningsvetenskaplig forskning och från forskning inom andra discipliner. I detta seminarium ger forskare med ...