Resultatdialog 2012
Här presenteras utbildningsvetenskapliga forskningsprojekt som finansierats med medel från Vetenskapsrådets utbildningsvetenskapliga kommitté, och som avslutats under 2012.
Rapporten är publicerad i samband med den årliga konferensen "Resultatdialog" där forskarna presenterar forskningsprojekten och dess resultat i seminarieform. Rapporten kan ses som dokumentation av konferensen och ger en god överblick över aktuell utbildningsvetenskaplig forskning.
Följande forskningsprojekt ingår:
- ”Skolan suger” … eller? Att ge röst åt barns och ungdomars erfarenheter av psykosocial hälsa i sin lärandemiljö.
- Datorspelande som estetisk praktik och informellt lärande.
- Språk och identiteter i skolmiljöer.
- Flerspråkiga, mångkulturella kommunikativa undervisningspraktiker i början av 2000-talet.
- Effekter av ett familjestöds-program för att utveckla barns ordförråd och senare läs- och skrivförmåga.
- Att lära sig ”emotionell kompetens”.
- Att skapa mening är att lära: Datorer och yngre barns textanvändning.
- Översikter av utbildningsvetenskaplig kunskap: Formalisering kontra omdöme.
- Musikfolkhögskolans utbildningsideologier.
- Språken, skolan, samhället.
- Nätverk för forskning i socialpedagogik.
- Dialogen som idé och praktik.
- Att hävda, vårda och utveckla ett revir: Ämnesföreningarna i biologi, historia och svenska och deras agerande för sina ämnen 1960–2010.
- Lärandet i den verksamhetsförlagda delen av lärarutbildningen.
- Three models of explanations of Swedish students’ declining results on large-scale science studies.
- Kommunikation, social kompetens och arbete med självet.
- Estetisk verksamhet i lärarutbildningskontext.
- Unga migranters studiebenägenhet.
- Kunskap i förhandling: Europeiska muslimer mellan konkurrerande världsbilder.
- Vuxnas val av studier – att välja utbildning eller inte.
- Deltagande under förhandling: yrkesidentitet och produktion i gymnasieskolans medieprogram.
- Gestaltning av nordisk lärarutbildning i europeisk utbildningskontext.
- Metaforik och andra former av figurativt språk i kommunikation mellan barn och lärare i naturorienterade aktiviteter.
- Matematikutbildning i Sverige och Finland: Att förstå och förbättra klassrumsundervisning.
- Engelska på köpet? Implicit språkinlärning i den parallellspråkiga högskolan.
- Mentaliseringsutveckling och lärande hos döva barn med döva föräldrar.
- Barns strategier att uttrycka och förstå egna och andras intention, i åldern 0–2 år.
- Pedagogik för elever med förmåga och fallenhet för matematik i en skola för alla.
Mer inom samma ämne
-
Publikation |
Publicerad 2 oktober 2024
Detta är en ny omarbetad utgåva av skriften God forskningssed från 2017. Den ger en orientering över vilka etiska principer och regler som är viktiga för forskningen och klargör vilket ansvar olika aktörer har. Den innehåller exempel på frågor som fo...
-
Evenemang |
Publicerad 6 september 2024
Vetenskapsrådet arrangerar flera seminarier på Bokmässan i Göteborg. Välkommen!
-
Evenemang |
Publicerad 8 april 2024
I stället för en polariserad debatt vill Vetenskapsrådet lyfta fram olika perspektiv på förskolans och skolans digitalisering, både från utbildningsvetenskaplig forskning och från forskning inom andra discipliner. I detta seminarium ger forskare med ...
Nyckelord: