Resultatdialog 2012

Här presenteras utbildningsvetenskapliga forskningsprojekt som finansierats med medel från Vetenskapsrådets utbildningsvetenskapliga kommitté, och som avslutats under 2012.

Rapporten är publicerad i samband med den årliga konferensen "Resultatdialog" där forskarna presenterar forskningsprojekten och dess resultat i seminarieform. Rapporten kan ses som dokumentation av konferensen och ger en god överblick över aktuell utbildningsvetenskaplig forskning.

Följande forskningsprojekt ingår:

  • ”Skolan suger” … eller? Att ge röst åt barns och ungdomars erfarenheter av psykosocial hälsa i sin lärandemiljö.
  • Datorspelande som estetisk praktik och informellt lärande.
  • Språk och identiteter i skolmiljöer.
  • Flerspråkiga, mångkulturella kommunikativa undervisningspraktiker i början av 2000-talet.
  • Effekter av ett familjestöds-program för att utveckla barns ordförråd och senare läs- och skrivförmåga.
  • Att lära sig ”emotionell kompetens”.
  • Att skapa mening är att lära: Datorer och yngre barns textanvändning.
  • Översikter av utbildningsvetenskaplig kunskap: Formalisering kontra omdöme.
  • Musikfolkhögskolans utbildningsideologier.
  • Språken, skolan, samhället.
  • Nätverk för forskning i socialpedagogik.
  • Dialogen som idé och praktik.
  • Att hävda, vårda och utveckla ett revir: Ämnesföreningarna i biologi, historia och svenska och deras agerande för sina ämnen 1960–2010.
  • Lärandet i den verksamhetsförlagda delen av lärarutbildningen.
  • Three models of explanations of Swedish students’ declining results on large-scale science studies.
  • Kommunikation, social kompetens och arbete med självet.
  • Estetisk verksamhet i lärarutbildningskontext.
  • Unga migranters studiebenägenhet.
  • Kunskap i förhandling: Europeiska muslimer mellan konkurrerande världsbilder.
  • Vuxnas val av studier – att välja utbildning eller inte.
  • Deltagande under förhandling: yrkesidentitet och produktion i gymnasieskolans medieprogram.
  • Gestaltning av nordisk lärarutbildning i europeisk utbildningskontext.
  • Metaforik och andra former av figurativt språk i kommunikation mellan barn och lärare i naturorienterade aktiviteter.
  • Matematikutbildning i Sverige och Finland: Att förstå och förbättra klassrumsundervisning.
  • Engelska på köpet? Implicit språkinlärning i den parallellspråkiga högskolan.
  • Mentaliseringsutveckling och lärande hos döva barn med döva föräldrar.
  • Barns strategier att uttrycka och förstå egna och andras intention, i åldern 0–2 år.
  • Pedagogik för elever med förmåga och fallenhet för matematik i en skola för alla.

Mer inom samma ämne

  1. Forskning med bidrag från Vetenskapsrådet får Nobelpris

    Emmanuelle Charpentier är en av mottagarna av Nobelpriset i kemi. Tillsammans med Jennifer A. Doudna har hon upptäckt ett av genteknikens skarpaste verktyg: gensaxen. En del av upptäckterna gjordes vid Umeå universitet med finansiering av Vetenskapsr...

  2. Sök bidrag för forskarskolor i januari

    I januari 2021 öppnar vi två utlysningar av bidrag till forskarskolor inom utbildningsvetenskap. Båda bidragen börjar betalas ut 1 juli 2021.

  3. Metoder för att analysera samverkan och samhällspåverkan – en introduktion till fallstudier

    Vetenskapsrådet har fått regeringens uppdrag att identifiera metoder för uppföljning av det forskningspolitiska målet att ”samverkan och samhällspåverkan ska öka” inom utbildning och forskning. Eftersom samverkan och samhällspåverkan är omfattande oc...