Resultatdialog 2012
Här presenteras utbildningsvetenskapliga forskningsprojekt som finansierats med medel från Vetenskapsrådets utbildningsvetenskapliga kommitté, och som avslutats under 2012.
Rapporten är publicerad i samband med den årliga konferensen "Resultatdialog" där forskarna presenterar forskningsprojekten och dess resultat i seminarieform. Rapporten kan ses som dokumentation av konferensen och ger en god överblick över aktuell utbildningsvetenskaplig forskning.
Följande forskningsprojekt ingår:
- ”Skolan suger” … eller? Att ge röst åt barns och ungdomars erfarenheter av psykosocial hälsa i sin lärandemiljö.
- Datorspelande som estetisk praktik och informellt lärande.
- Språk och identiteter i skolmiljöer.
- Flerspråkiga, mångkulturella kommunikativa undervisningspraktiker i början av 2000-talet.
- Effekter av ett familjestöds-program för att utveckla barns ordförråd och senare läs- och skrivförmåga.
- Att lära sig ”emotionell kompetens”.
- Att skapa mening är att lära: Datorer och yngre barns textanvändning.
- Översikter av utbildningsvetenskaplig kunskap: Formalisering kontra omdöme.
- Musikfolkhögskolans utbildningsideologier.
- Språken, skolan, samhället.
- Nätverk för forskning i socialpedagogik.
- Dialogen som idé och praktik.
- Att hävda, vårda och utveckla ett revir: Ämnesföreningarna i biologi, historia och svenska och deras agerande för sina ämnen 1960–2010.
- Lärandet i den verksamhetsförlagda delen av lärarutbildningen.
- Three models of explanations of Swedish students’ declining results on large-scale science studies.
- Kommunikation, social kompetens och arbete med självet.
- Estetisk verksamhet i lärarutbildningskontext.
- Unga migranters studiebenägenhet.
- Kunskap i förhandling: Europeiska muslimer mellan konkurrerande världsbilder.
- Vuxnas val av studier – att välja utbildning eller inte.
- Deltagande under förhandling: yrkesidentitet och produktion i gymnasieskolans medieprogram.
- Gestaltning av nordisk lärarutbildning i europeisk utbildningskontext.
- Metaforik och andra former av figurativt språk i kommunikation mellan barn och lärare i naturorienterade aktiviteter.
- Matematikutbildning i Sverige och Finland: Att förstå och förbättra klassrumsundervisning.
- Engelska på köpet? Implicit språkinlärning i den parallellspråkiga högskolan.
- Mentaliseringsutveckling och lärande hos döva barn med döva föräldrar.
- Barns strategier att uttrycka och förstå egna och andras intention, i åldern 0–2 år.
- Pedagogik för elever med förmåga och fallenhet för matematik i en skola för alla.
Mer inom samma ämne
-
Evenemang |
Publicerad 8 april 2024
I stället för en polariserad debatt vill Vetenskapsrådet lyfta fram olika perspektiv på förskolans och skolans digitalisering, både från utbildningsvetenskaplig forskning och från forskning inom andra discipliner. I detta seminarium ger forskare med ...
Nyckelord:
-
Nyhet |
Publicerad 8 april 2024
Mer dialog behövs mellan forskarsamhället och beslutsfattare för att de beslut som fattas ska baseras på vetenskaplig kunskap. I en ny rapport ger Science Europe förslag på hur denna dialog kan stärkas.
-
Publikation |
Publicerad 26 mars 2024
Utbildningsvetenskaplig forskning har under de senaste 20 åren vuxit fram som ett väl etablerat forskningsfält. I forskningsöversikten 2023 betonade Vetenskapsrådets utbildningsvetenskapliga kommitté behovet av att utveckla infrastrukturer som stärke...