Kunskap om hälsa och lärande

En översikt av ett forskningsfält under utveckling

Sambanden mellan hälsa och lärande berör en rad olika vetenskapliga discipliner och forskningsinriktningar. Nu finns en ny kunskapsöversikt som belyser detta samband, en underlagsrapport till Vetenskapsrådets utbildningsvetenskapliga kommitté.

Författaren Charli Eriksson, professor i folkhälsovetenskap och föreståndare vid Nationellt centrum för främjande av god hälsa hos barn och ungdom, vid Örebro universitet, menar att det är dags att gå från tro till vetande när det gäller beslutsunderlag för att främja lärande och utveckling bland barn och unga. I skriften ger han en bild av ett angeläget forskningsfält under utveckling. Eriksson menar att systemteoretiska och dynamiska ansatser krävs för att göra området rättvisa. Kan ett gemensamt svenskt forskningsfält utvecklas?

Charli Eriksson redovisar sex viktiga slutsatser:

  • Metodiken för systematiska kunskapsöversikter har utvecklats till att inkludera både kvantitativa och kvalitativa undersökningar.
  • Det finns ett behov av att lyfta praktiknära forskning även i Sverige.
  • Longitudinella undersökningar har visat att elevers psykiska hälsa och skolprestationer är nära sammankopplade. Dessa faktorer har en ömsesidig relation som kan vara positiv eller negativ. Interventionsstudier ger exempel på insatser som kan bryta dessa samband.
  • Olika former av fysisk aktivitet under skoldagen har möjlighet att påverka olika kognitiva funktioner och skolprestationer på ett positivt sätt. Även maten har en potential enligt vetenskapliga studier.
  • Det handlar både om att i Sverige utveckla, genomföra och rapportera analytiska studier och om att systematiskt pröva olika insatser i välgjorda interventionsstudier för att dokumentera värdet av dessa interventioner för barn och ungas hälsa, utveckling och lärande.
  • För att möjliggöra detta krävs en ny djärv generation forskare som överskrider de vetenskapliga disciplinernas gränser och söker kunskap tillsammans med barn, ungdomar, föräldrar och är praktiskt verksamma för att därigenom bidra till ett mer kunskapsbaserat främjande av hälsa och lärande.

Rapport till Utbildningsvetenskapliga kommittén.

Mer inom samma ämne

  1. Invigning av excellenscentret Livets kemiska mekanismer

    Den 12 april invigs ett av de excellenscentren som Vetenskapsrådets finansierar från och med i år: Livets kemiska mekanismer – ett tvärvetenskapligt center för forskning om livets kemi. På seminariet deltar bland andra Vetenskapsrådets huvudsekretera...

  2. Vetenskapligt samtal om förskolans och skolans digitalisering

    I stället för en polariserad debatt vill Vetenskapsrådet lyfta fram olika perspektiv på förskolans och skolans digitalisering, både från utbildningsvetenskaplig forskning och från forskning inom andra discipliner. I detta seminarium ger forskare med ...

  3. Slutrapport från behovsinventering avseende data och infrastruktur för utbildningsvetenskaplig forskning

    Utbildningsvetenskaplig forskning har under de senaste 20 åren vuxit fram som ett väl etablerat forskningsfält. I forskningsöversikten 2023 betonade Vetenskapsrådets utbildningsvetenskapliga kommitté behovet av att utveckla infrastrukturer som stärke...