Resultatdialog 2013
Denna rapport innehåller populärvetenskapliga artiklar om ett tjugotal forskningsprojekt som finansierats av Vetenskapsrådet. Projekten presenteras även på konferensen Resultatdialog 2013 som är ett forum för alla som är intresserade av utbildningsvetenskaplig forskning.
Varje år startar mellan 30 och 40 projekt finansierade med forskningsbidrag från utbildningsvetenskapliga kommittén (UVK). I många av projekten är ett flertal forskare och doktorander involverade. Drygt 100 projekt och forskarskolor är aktiva samtidigt och varje projekt pågår cirka tre till fyra år. Forskarna som medverkar i rapporten slutredovisar projekt som har finansierats av Vetenskapsrådet.
Konferensen Resultatdialog arrangeras av Vetenskapsrådet, 2013 tillsammans med Stockholms universitet. Universitetet presenterade ytterligare några forskningsprojekt under konferensen, utöver de som haft finansiering från Vetenskapsrådet. Dessa finns dock inte med i rapporten.
Utbildningsvetenskap är ett tvärvetenskapligt forskningsområde och omfattar samtliga fakultetsområden och en rad olika discipliner. Vetenskapsrådet vill med denna redovisning medverka till att sprida nya forskningsrön och främja kontakter mellan alla som är intresserade av utbildningsvetenskaplig forskning.
Mer inom samma ämne
-
Nyhet |
Publicerad 12 maj 2025
Nu finns övergripande information på vår webbplats om att forska i Sverige. Syftet med sidorna är att ge en bild av hur det är att forska här och vilka möjligheter som finns.
-
Nyhet |
Publicerad 3 april 2025
Det finns medicinsk grundforskning i Sverige som håller mycket hög kvalitet och har betydelsefulla lösningar på samhälleliga utmaningar, särskilt inom hälsoområdet. Det konstaterar den internationella panel som utvärderat forskningen vid sju svenska ...
-
Publikation |
Publicerad 3 april 2025
Vetenskapsrådet har genomfört en nationell utvärdering av forskningsområdet medicinska och farmaceutiska grundvetenskaper med hjälp av sin utvärderingsmodell. Syftet var att bedöma både den vetenskapliga kvaliteten och forskningens genomslag i samhäl...