Barns och ungas utbildning i ett segregerat samhälle

Mångfald och migration i valfrihetens skola

Globalisering, migration och segregation är samhällsförändringar som återspeglas i barns och ungas livsvillkor och skolmiljöer. Denna kunskapsöversikt, ”Barns och ungas utbildning i ett segregerat samhälle: mångfald och migration i valfrihetens skola”, pekar på den forskning som finns om utbildningssystemets sociala, ekonomiska och politiska villkor. Det som står i fokus här är framför allt det som händer utanför klassrummet.

Översikten är strukturerad utifrån tre övergripande frågor:

  • hur ser forskningen på effekten av 1990-talets skolreformer?
  • hur ser forskningen på relationen mellan hem/familj och skola?
  • hur ser forskningen på barn, unga och fritid?

Kunskapsöversikten ger en överblick och fördjupning i några teman, som i sin tur kan mynna ut i diskussioner om nya frågor och framtida projekt. Författaren Thom Axelsson avrundar med en diskussion om behovet av fortsatt forskning.

Kunskapsöversikten är sammanställd på uppdrag av Vetenskapsrådets utbildningsvetenskapliga kommitté tillsammans med Forskningsrådet för hälsa, arbetsliv och välfärd, Forte. Den ingår i ett projekt, under ledning av Ingegerd Tallberg Broman i nära samarbete med Ove Sernhede, med arbetsnamnet Barns och ungas hälsa och utbildning i ett segregerat samhälle. Uppdraget har även resulterat i en antologi med titeln ”Segregation, utbildning och ovanliga läroprocesser”.

Mer inom samma ämne

  1. Så blev finansieringsåret 2023

    I år har Vetenskapsrådet tagit emot cirka 5 600 ansökningar* om forskningsbidrag. Drygt 1 000 av dem har beviljats. Sammanlagt handlar det om 4,95 miljarder kronor till forskning vid svenska lärosäten.

  2. Forskartorget: Kunskap i det digitala klassrummet

    Vetenskapsrådet arrangerar ett seminarium inom utbildningsvetenskap på Bokmässan i Göteborg. Välkommen!

  3. Utbildningsvetenskap

    Utbildningsvetenskaplig forskning handlar om de globala, samhälleliga, institutionella, sociala, ekonomiska, historiska och diskursiva förhållandena där bildning, utbildning, undervisning och lärande sker.

Till toppen