Barns och ungas utbildning i ett segregerat samhälle

Mångfald och migration i valfrihetens skola

Globalisering, migration och segregation är samhällsförändringar som återspeglas i barns och ungas livsvillkor och skolmiljöer. Denna kunskapsöversikt, ”Barns och ungas utbildning i ett segregerat samhälle: mångfald och migration i valfrihetens skola”, pekar på den forskning som finns om utbildningssystemets sociala, ekonomiska och politiska villkor. Det som står i fokus här är framför allt det som händer utanför klassrummet.

Översikten är strukturerad utifrån tre övergripande frågor:

  • hur ser forskningen på effekten av 1990-talets skolreformer?
  • hur ser forskningen på relationen mellan hem/familj och skola?
  • hur ser forskningen på barn, unga och fritid?

Kunskapsöversikten ger en överblick och fördjupning i några teman, som i sin tur kan mynna ut i diskussioner om nya frågor och framtida projekt. Författaren Thom Axelsson avrundar med en diskussion om behovet av fortsatt forskning.

Kunskapsöversikten är sammanställd på uppdrag av Vetenskapsrådets utbildningsvetenskapliga kommitté tillsammans med Forskningsrådet för hälsa, arbetsliv och välfärd, Forte. Den ingår i ett projekt, under ledning av Ingegerd Tallberg Broman i nära samarbete med Ove Sernhede, med arbetsnamnet Barns och ungas hälsa och utbildning i ett segregerat samhälle. Uppdraget har även resulterat i en antologi med titeln ”Segregation, utbildning och ovanliga läroprocesser”.

Mer inom samma ämne

  1. God forskningssed 2024

    Detta är en ny omarbetad utgåva av skriften God forskningssed från 2017. Den ger en orientering över vilka etiska principer och regler som är viktiga för forskningen och klargör vilket ansvar olika aktörer har. Den innehåller exempel på frågor som fo...

  2. Vetenskapsrådet på Forskartorget 2024

    Vetenskapsrådet arrangerar flera seminarier på Bokmässan i Göteborg. Välkommen!

  3. Vetenskapligt samtal om förskolans och skolans digitalisering

    I stället för en polariserad debatt vill Vetenskapsrådet lyfta fram olika perspektiv på förskolans och skolans digitalisering, både från utbildningsvetenskaplig forskning och från forskning inom andra discipliner. I detta seminarium ger forskare med ...