Forskning om högre utbildning

Aktörer, miljöer och teman

Den högre utbildningen i Sverige har under de första tio åren av 2000-talet genomgått stora förändringar: en expansion med mer heterogena studentgrupper och flexibla utbildningsformer, en målstyrd utbildning och forskning med tillhörande gransknings- och kvalitetssystem, resultatbaserad finansiering, en ökad nationell och internationell konkurrens samt nya styrnings- och ledningsvillkor efter avregleringar och sammanslagningar.

Problem som kan relateras till massifiering, marknadisering och managerialism ställer den högre utbildningen inför en ny situation som utmanar en traditionell förståelse av akademisk kultur och den högre utbildningens identitet och syften.

Författarna Eva Forsberg och Lars Geschwind beskriver här förutsättningarna för att bedriva och sprida forskning inom området högre utbildning. Denna forskningskartläggning innehåller även förslag till framtida forskningssatsningar och prioriteringar.

Mer inom samma ämne

  1. Sänkt maxbelopp inom utbildningsvetenskap 2025

    För att kunna bevilja fler projektbidrag inom utbildningsvetenskap nästa år sänker vi gränsen för det maximala bidragsbelopp som går att söka.

  2. Nya ledamöter i två av Vetenskapsrådets kommittéer

    Vetenskapsrådets styrelse har utsett ledamöter till utbildningsvetenskapliga kommittén samt kommittén för konstnärlig forskning för perioden 2025–2027. Mandatperioden är tre år och ledamöterna kan väljas om för ytterligare tre år.

  3. God forskningssed 2024

    Detta är en ny omarbetad utgåva av skriften God forskningssed från 2017. Den ger en orientering över vilka etiska principer och regler som är viktiga för forskningen och klargör vilket ansvar olika aktörer har. Den innehåller exempel på frågor som fo...