Forskningsbasering av lärarutbildningen. Delrapport

Vetenskapsrådet genomförde under 2014 projektet SKOLFORSK, för att kartlägga befintlig utbildningsvetenskaplig forskning. Arbetet skedde på uppdrag av regeringen för att resultera i kartläggningar av svenska och internationella forskningsresultat med relevans för skolväsendet. Syftet var att skapa en plattform av kunskapsunderlag till det nybildade skolforskningsinstitutet. Slutsatserna i denna delrapport är författarnas egna. Till slutrapport.

Mer inom samma ämne

  1. Vetenskapsrådet i Almedalen 2025

    Årets Almedalsvecka på Gotland pågår mellan 23 juni och 27 juni. Vetenskapsrådet är med och arrangerar ett antal seminarier. De handlar bland annat om hur kunskapsförmedling kan bidra till demokrati, om hur samarbetet mellan vård och klinisk forsknin...

  2. Hearing: Vetenskapligt risktagande och forskningsgenombrott

    Vilka incitament är avgörande för vetenskapligt risktagande? Vad krävs för att möjliggöra banbrytande forskning i världsklass? Hur kan man bäst stimulera till forskning som kan leda till betydande kunskapsframsteg? Dessa och andra frågor kommer att d...

  3. Mer än någonsin behöver vi nu värna akademisk frihet och fri forskning

    Vi lever i oroliga tider, läget i världen är alltmer spänt. Ökade militära hot sätter press på de europeiska länderna. Hotet om ett globalt handelskrig förstärker ytterligare osäkerheten. I denna komplexa verklighet är forskning och innovation vikti...