Forskningsbasering av lärarutbildningen. Delrapport

Vetenskapsrådet genomförde under 2014 projektet SKOLFORSK, för att kartlägga befintlig utbildningsvetenskaplig forskning. Arbetet skedde på uppdrag av regeringen för att resultera i kartläggningar av svenska och internationella forskningsresultat med relevans för skolväsendet. Syftet var att skapa en plattform av kunskapsunderlag till det nybildade skolforskningsinstitutet. Slutsatserna i denna delrapport är författarnas egna. Till slutrapport.

Mer inom samma ämne

  1. Vad händer inom satsningen på excellenskluster?

    Nu är satsningen på excellenskluster igång på allvar. Ambitionen är hög, och vi behöver tänka tillsammans för att lyckas. Varmt välkomna att delta i en digital livesändning om satsningen där vi berättar mer om nästa steg.

  2. Curie Talks: Friheten krymper i akademin – vad gör vi åt det?

    Forskare avstår från att uttala sig i kontroversiella frågor och undviker vissa forskningsfält – även i demokratiska stater. Hur kan den akademiska friheten i Sverige stärkas och hur påverkas svenska forskare av situationen i USA? Välkommen till ett ...

  3. Inget ämnesområde är betjänt av att beskrivas utifrån undermåliga data

    Inför Forskningsbarometern 2025 beslutade Vetenskapsrådet att inte publicera statistik för citeringsgenomslag för humaniora. Beslutet bygger på djupare analyser av citeringsgrader. Det var inte ett lättvindigt beslut, humaniora är ett viktigt forskn...