Kartläggning av forskning om formativ bedömning, klassrumsundervisning och läromedel i matematik. Delrapport

Vetenskapsrådet genomförde under 2014 projektet SKOLFORSK, för att kartlägga befintlig utbildningsvetenskaplig forskning. Arbetet skedde på uppdrag av regeringen för att resultera i kartläggningar av svenska och internationella forskningsresultat med relevans för skolväsendet. Syftet var att skapa en plattform av kunskapsunderlag till det nybildade skolforskningsinstitutet. Slutsatserna i denna delrapport är författarnas egna. Till slutrapport.

Mer inom samma ämne

  1. Att rusta Sverige för framtidens innovations- och kompetensbehov

    Forsknings- och innovationspropositionen är tydlig. Sverige ska bli en ledande kunskapsnation. Forskningsinstitutet RISE bjuder tillsammans med Vetenskapsrådet in ett spektrum av nationella aktörer till ett rundabordssamtal den 23 april om hur vi til...

  2. Fyra nya utlysningar

    I april öppnar vi fyra utlysningar, utöver dem vi tidigare aviserat för 2025.

  3. Från ointresse till engagemang – seminarium om ämnesdidaktisk forskning och STEM-strategin

    Hur kan STEM-strategi, skola och forskning samverka för att öka intresset för STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics) i grundskolan? Välkommen till ett seminarium där regeringens STEM-strategi presenteras, och den ämnesdidaktiska fors...