Forskning och skola i samverkan

Kartläggningar av forskningsresultat med relevans för praktiskt arbete i skolväsendet - slutrapport

Regeringen gav den 21 november 2013 Vetenskapsrådet i uppdrag att svara för genomförandet av validerade kartläggningar av svenska och internationella forsknings­resultat med relevans för skolväsendet. I denna redovisning av regeringsuppdraget beskrivs hur SKOLFORSK-projektet har genomförts samt de frågeställningar, resultat och rekommendationer som redovisats inom de sexton olika delprojekten.

Processen från teori till praktik beskrivs ofta som ett linjärt förlopp, där relevant och tillförlitlig forskning förutsätts bli producerad och sammanställd, spridd till och rationellt utnyttjad av lärare i skolan i syfte att förbättra elevresultaten i skolan. Sammantaget visar studierna inom SKOLFORSK på en komplex bild av detta skeende och som utmanar den linjära spridningsmetaforen. God förståelse för komplexiteten i samspelet mellan teori och praktik, och dess olika aktörer inom utbildningssektorn, är en grundförutsättning för att Skolforskningsinstitutet ska kunna arbeta så att förändringsarbetet verkligen leder till förbättrade resultat i svensk skola.

Mot slutet denna redovisning sammanfattas forskarnas rekommendationer till Skolforskningsinstitutet. Samtliga sexton delprojektsammanfattningar är också bilagda.

Mer inom samma ämne

  1. Vetenskapsrådet i Almedalen 2025

    Årets Almedalsvecka på Gotland pågår mellan 23 juni och 27 juni. Vetenskapsrådet är med och arrangerar ett antal seminarier. De handlar bland annat om hur kunskapsförmedling kan bidra till demokrati, om hur samarbetet mellan vård och klinisk forsknin...

  2. Nya webbsidor samlar information om att forska i Sverige

    Nu finns övergripande information på vår webbplats om att forska i Sverige. Syftet med sidorna är att ge en bild av hur det är att forska här och vilka möjligheter som finns.

  3. Hearing: Vetenskapligt risktagande och forskningsgenombrott

    Vilka incitament är avgörande för vetenskapligt risktagande? Vad krävs för att möjliggöra banbrytande forskning i världsklass? Hur kan man bäst stimulera till forskning som kan leda till betydande kunskapsframsteg? Dessa och andra frågor kommer att d...