De nya lärosätena i forskningssystemet

Forskningsförutsättningar och förhållande till Vetenskapsrådet

I det enhetliga svenska högskolesystemet ska samtliga lärosäten ha möjlighet att ge utbildning och bedriva kvalificerad forskning.

Men de nya lärosätenas bakgrund och utveckling skiljer sig från de breda etablerade och de fackinriktade universiteten.

Deras möjlighet att konkurrera om externa medel från Vetenskapsrådet och andra forskningsråd som fördelar forskningsmedel i nationell konkurrens, kan ses som ett mått på deras satsningar på grundforskning och strävan mot excellenta forskningsmiljöer.

Hur de nya lärosätena ansöker om och beviljas forskningsmedel från Vetenskapsrådet under perioden 2008–2015 står i fokus i rapporten. I det sammanhanget är de jämförelsevis små aktörer. För att skapa bättre förståelse för den här aspekten av de nya lärosätenas verksamhet tar rapporten upp lärosätenas förutsättningar för forskning: finansieringsprofil, undervisningsvolym, publiceringsprofil, forskningsprofilering och samverkan med det omgivande samhället.

Mer inom samma ämne

  1. Välkommen till Forskningspolitiska dagen 2022

    Nu har vi öppnat anmälan till Forskningspolitiska dagen 2022 – en heldag för samtal om aktuella forskningspolitiska frågor. Denna gång tar vi avstamp i pandemin och frågar oss vilka erfarenheter vi kan dra nytta av inför framtiden. Medverkar gör blan...

  2. Forskningspolitiska dagen 2022

    Välkommen till Forskningspolitiska dagen – en heldag för samtal om aktuella forskningspolitiska frågor. Denna gång tar vi avstamp i pandemin och frågar oss vilka erfarenheter vi kan dra nytta av inför framtiden.

  3. Registrera din kliniska studie

    Välkommen till Forskningspolitiska dagen – en heldag för samtal om aktuella forskningspolitiska frågor. Denna gång tar vi avstamp i pandemin och frågar oss vilka erfarenheter vi kan dra nytta av inför framtiden.