Kan ERC:s bedömning av forskning användas nationellt?

Att ta tillvara goda forskningsidéer

Denna kartläggning är en uppföljning av en av rekommendationerna i Vetenskapsrådets utredning ”Svenskt deltagande i Europeiska forskningsrådet” (2017), som efterlyste
olika sätt att ”ta tillvara goda forskningsidéer”.

Rapporten diskuterar olika finansieringsmodeller i Sverige och andra länder, avsedda
för forskare som nått långt i Europeiska forskningsrådets (ERC) bedömning utan att
ha fått finansiering. Ett genomgående tema i rapporten är hur ERC:s bedömning kan användas som en kvalitetsstämpel av svenska forskningsfinansiärer i deras utlysningar av forskningsbidrag.

Idag är de svenska forskningsfinansiärernas bidragsformer för att ta tillvara idéerna i goda ERC-ansökningar begränsade, med undantag av Swedish Foundations Starting Grants. Däremot erbjuds gruppen unga framgångsrika forskare ett relativt brett utbud av andra typer av forskningsbidrag från svenska finansiärer. I rapporten diskuteras olika bidragsformer och hur de bäst kan samverka för att stärka villkoren för svenska forskare.

Mer inom samma ämne

  1. Inför EU:s nästa ramprogram: Forskning och innovation är mer än bara konkurrenskraft

    Just nu bubblar det inom Europas forsknings- och innovationspolitik. Frågan många ställer sig är: Står vi inför en ny era, där hela EU-budgeten och dess satsningar styrs om? Till sommaren väntas EU-kommissionen presentera sitt förslag till budgetram...

  2. Mer än någonsin behöver vi nu värna akademisk frihet och fri forskning

    Vi lever i oroliga tider, läget i världen är alltmer spänt. Ökade militära hot sätter press på de europeiska länderna. Hotet om ett globalt handelskrig förstärker ytterligare osäkerheten. I denna komplexa verklighet är forskning och innovation vikti...

  3. Så skapar vi attraktiva karriärvägar

    Hur kan forskningsfinansiärer och lärosäten komplettera varandra för att skapa attraktiva karriärvägar för unga och lovande forskare? Finns det områden där lärosäten och forskningsfinansiärer kan samarbeta för att förbättra villkoren att göra en akad...