Indikatorer för uppföljning av samverkan och samhällspåverkan inom utbildning och forskning
2019

Detta är en redovisning av det uppdrag Vetenskapsrådet fick 2019 om att vidareutveckla indikatorer för uppföljning av samverkan och samhällspåverkan.

Samverkan kan beskrivas som aktiviteter för att åstadkomma forskning eller utbildning av hög kvalitet och relevans, och för att påverka samhället. Aktiviteterna bör bygga på ömsesidighet och vara långsiktiga.

Det är bara möjligt att redogöra för en mindre del aktiviteter och effekter genom att räkna dem. En sådan uppräkning ger inte heller någon uppfattning om aktiviteternas kvalitet eller om de leder till positiva effekter. De indikatorer vi föreslår fångar inte på långt när den komplexitet som samverkan och samhällspåverkan rymmer. Här förordar vi utvärderingar baserade på fallstudier.

Mer inom samma ämne

  1. Forskningsbarometern 2025 ger lägesbild av svensk forskning

    Hur står sig Sverige som forskningsnation i internationell jämförelse och inom vilka ämnesområden har Sverige störst genomslag? Hur finansieras svensk forskning och hur står det till med jämställdheten på lärosätena? Forskningsbarometern 2025 ger sva...

  2. Forskningsbarometern 2025

    Svensk forskning i internationell jämförelse Forskningsbarometern ger en övergripande beskrivning av forskning och utveckling (FoU) i Sverige, både i en internationell jämförelse och inom den svenska högskolesektorn. Rapporten är uppdelad i tre kapi...

  3. Kvalitetsindikator för externa forskningsmedel

    I fördelningen av ramanslaget väger regeringen in lärosätenas förmåga att attrahera externa forskningsmedel som ett mått på kvalitet. Vetenskapsrådet har i uppdrag att ta fram beräkningsunderlaget för denna indikator.