Indikatorer för uppföljning av samverkan och samhällspåverkan inom utbildning och forskning
2019

Detta är en redovisning av det uppdrag Vetenskapsrådet fick 2019 om att vidareutveckla indikatorer för uppföljning av samverkan och samhällspåverkan.

Samverkan kan beskrivas som aktiviteter för att åstadkomma forskning eller utbildning av hög kvalitet och relevans, och för att påverka samhället. Aktiviteterna bör bygga på ömsesidighet och vara långsiktiga.

Det är bara möjligt att redogöra för en mindre del aktiviteter och effekter genom att räkna dem. En sådan uppräkning ger inte heller någon uppfattning om aktiviteternas kvalitet eller om de leder till positiva effekter. De indikatorer vi föreslår fångar inte på långt när den komplexitet som samverkan och samhällspåverkan rymmer. Här förordar vi utvärderingar baserade på fallstudier.

Mer inom samma ämne

  1. Science Europe: Så kan dialogen mellan forskare och beslutsfattare stärkas

    Mer dialog behövs mellan forskarsamhället och beslutsfattare för att de beslut som fattas ska baseras på vetenskaplig kunskap. I en ny rapport ger Science Europe förslag på hur denna dialog kan stärkas.

  2. Debattreplik: Pengar till forskning ska fördelas utifrån kvalitet

    Vi vill att regeringen ger Vetenskapsrådet i uppdrag att utreda om, och i så fall hur, delar av basanslaget kan öka forskningens kvalitet. Det skriver Vetenskapsrådets generaldirektör Katarina Bjelke i en replik på Jonas Franssons debattinlägg i tidn...

  3. Forskning.se gör vetenskap enklare att nå och förstå

    En nationell plattform för nyheter och kommunikation om forskning lanseras i februari 2024. Plattformen bygger vidare på den befintliga webbplatsen forskning.se och är en långsiktig satsning och viktig del i Vetenskapsrådets uppdrag att samordna och ...