Ämnesrådet för humaniora och samhällsvetenskap

Vetenskapsrådets ämnesråd för humaniora och samhällsvetenskap stödjer forskning av högsta vetenskapliga kvalitet inom humaniora och samhällsvetenskap. I ämnesrådet sitter nio ledamöter som har valts ut av forskare vid svenska lärosäten.

Ansvarar för fördelning av forskningsmedel

Ämnesrådet för humaniora och samhällsvetenskap beslutar om vilka utlysningar som ska göras inom humaniora och samhällsvetenskap. De beslutar också om vilka ansökningar som ska beviljas bidrag. Till sin hjälp har de tio beredningsgrupper som granskar och prioriterar ansökningarna som kommer in till Vetenskapsrådet, innan ämnesrådet fattar beslut. Det är ämnesrådet som utser vilka som ska ingå i beredningsgrupperna.

Följer upp och utvärderar forskning på området

Ämnesrådet följer upp, utvärderar och tar fram strategier, till exempel genom forskningsöversikter. I det arbetet tar rådet hjälp av både nationella och internationella experter. Utöver detta driver ämnesrådet även olika forskningsprogram och satsningar inom sitt område.

Ämnesrådet representerar myndigheten och finansierar svenskt deltagande i flera internationella samarbeten, till exempel de europeiska forskningsnätverken Hera och Norface och den nordiska samarbetsnämnden för humaniora och samhällsvetenskap NOS-HS.

Om humaniora och samhällsvetenskap

Forskning inom humaniora och samhällsvetenskap handlar om hur samhället fungerar och om hur kulturella värden skapas och sprids. Vetenskapsrådet stödjer forskning inom hela det humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, till exempel rättsvetenskap, religionsvetenskap, historia, språk, litteratur, filosofi, ekonomi, sociologi och statsvetenskap.

Ämnesrådets sammansättning

I ämnesrådet för humaniora och samhällsvetenskap sitter nio aktiva forskare med hög vetenskaplig kompetens. Ledamöterna är valda av forskare vid svenska lärosäten. Mandatperioden är tre år och ledamöterna kan väljas om för ytterligare tre år.

Ämnesrådet sammanträder sex gånger per år.

Ledamöter 2019–2021
Namn

Titel

Organisation

Thomas Kaiserfeld (ordförande)

Professor i idé- och lärdomshistoria

Institutionen för kulturvetenskaper, Lunds universitet

Per-Anders Edin

Professor i arbetsmarknadsrelationer

Nationalekonomiska institutionen, Uppsala universitet

Per-Olof Erixon

Professor i pedagogiskt arbete

Institutionen för estetiska ämnen, Umeå universitet

Gustaf Gredebäck

Professor i utvecklingspsykologi

Uppsala Barn och Babylab, Uppsala universitet
Malin Rönnblom

Professor i statsvetenskap

Karlstads universitet/Umeå universitet

Charlotta Seiler Brylla

Professor i tyska

Institutionen för slaviska och baltiska språk, finska, nederländska och tyska, Stockholms universitet

Folke Tersman

Professor i praktisk filosofi

Filosofiska institutionen, Uppsala universitet

Helène Whittaker

Professor i antikens kultur och samhällsliv

Institutionen för historiska studier, Göteborgs universitet

Viveca Östberg

Professor i sociologi

CHESS, Centre for Health Equity Studies, Stockholms universitet

 

Publicerad 23 maj 2018

Uppdaterad 12 oktober 2020

Pdf / Utskrift

Kontakt

Kontakt ämnesråd, råd och kommittéer

sark@vr.se

Mer inom samma ämne

  1. Vetenskapsrådets podd

    I podden För en klokare värld pratar vi om forskning och om de förutsättningar som behövs för att göra världen klokare. Du möter experter, forskare och medarbetare på Vetenskapsrådet tillsammans med en mängd andra röster. Lyssna på avsnitten direkt v...

  2. Sven Stafström invald som ledamot i Kungl. Vetenskapsakademien

    Idag är vi glada och stolta att kunna meddela att Vetenskapsrådets generaldirektör Sven Stafström blivit invald i Kungl. Vetenskapsakademien. Han väljs in i klassen för humaniora och för framstående förtjänst om vetenskap.

  3. Camilla Bardel ny huvudsekreterare för utbildningsvetenskap

    Hon är professor i moderna språk med didaktisk inriktning och har ett stort intresse för språk och språkinlärning samt språkdidaktik. I sin nya roll vill hon bland annat arbeta för mer samverkan och internationalisering inom utbildningsvetenskaplig f...